Sparbankshuset – en arkitektonisk pärla

Ett av stadens vackraste hus är Sparbankshuset vid Stora torg. Det är en ”arkitektonisk pärla” signerad Ivar Tengbom, en av de absolut främsta 1900-talsarkitekterna i Sverige. Här arbetade min far och jag växte upp i grannfastigheten mot Nissan. Bankhuset var en av mina lekplatser och jag kände det från vind till källare.

ANNONS
|

Halmstads Sparbank startade 1835 och i början var verksamheten liten. När den växte flyttade man till allt större lokaler. Runt 1910 planerades för första gången ett eget bygge. Tomten mellan Storgatan och Hamngatan längs Kyrkogatan köptes in för 65 000 kronor, cirka tre miljoner omräknad till dagens penningvärde.

Tidens två lokala stjärnarkitekter, Sven Gratz och Per Lennart Håkansson, bjöds in att komma med förslag till en modern bankbyggnad. Detsamma gällde Stockholmsarkitekten Ivar Tengbom. Förslagen skickades sedan till en professor i arkitektur och han förordade Tengboms ritningar.

Anbud togs in från byggfirmor med resultatet att uppdraget gick till två byggmästare från Umeå. Priset blev 250 000 kronor (cirka tolv miljoner i dag). De gamla fastigheterna på tomten revs och 1912 startade byggarbetena. Material valdes åtminstone delvis lokalt. Teglet var handslaget från Slottsmöllan och sockeln tillverkades av Halmstadgnejs.

ANNONS

Den 1 augusti 1914 kom de första krigsförklaringarna i första världskriget. De medförde kaos i bankvärlden. Sparbanken liksom de övriga bankerna i Halmstad stängde under flera dagar för att undvika en uttagspanik. Det var säkert en och annan i Sparbankens styrelse som i det läget ångrade att man gett sig in i ett dyrt byggprojekt. När banken åter öppnade var det väldigt många som tog ut sina pengar men Sparbanken klarade krisen.

Några månader senare stod det nya Sparbankshuset klart. Invigningen skedde den 14 november 1914 i en trängre krets. Två dagar senare slogs portarna upp för allmänheten. De kom till en modern bank med en smakfull och balanserad inredning som även den hade skapats av Tengbom.

Bankhallen hade golv av kalksten och marmor. Väggarna var delvis klädda med mörk ek. Övre delarna liksom taket var vitmålat. Det här konceptet gick igen i trapphusen med rött konstmurat tegel i väggarnas nedre delar medan de övre delarna av väggarna samt taken var vita. Det är intressant att just detta sätt att inreda rum använde Ivar Tengbom cirka 25 år senare då han ansvarade för renoveringen av S:t Nikolai kyrka.

På våningsplanen ovanför banken låg fyra paradlägenheter med sex rum och kök plus jungfrukammare. De var med sin lyxiga utformning och förnämliga läge eftertraktade av stadens ledande personer. På vinden fanns tre enklare lägenheter varav en var avsedd för bankens vaktmästare.

ANNONS

Husets exteriör var magnifik med tydliga dansk-baltiska influenser. Den var relativt ren från yttre utsmyckningar. Byggnaden var samtidigt varierad i utformningen av till exempel fönster och balkonger. Tengbom ville på så sätt lura åskådarnas ögon och göra Sparbankshuset mindre dominant i den känsliga miljön.

Tegelarbetena var utförda med stor hantverksskicklighet och fasaden kändes väldigt levande. Sparbanken hade fått ett vackert och prestigefyllt hus som utstrålade pondus och tillförlitlighet. Det var viktiga värden för bankkunderna för 100 år sedan. Exteriören är fortfarande bra bevarad men interiören försvann vid ombyggnader på 1960- och 1970-talen.

För Ivar Tengbom gick det sedan bra. Han blev förutom framgångsrik arkitekt även professor på Konstfack och generaldirektör i Byggnadsstyrelsen. På hans meritlista finns flera kända arkitektoniska pärlor som till exempel Konserthuset, Handelshögskolan, Tändstickspalatset och Högalidskyrkan i Stockholm. Det är roligt att kunna säga att en av hans första pärlor var Sparbankshuset vid Stora torg i Halmstad.

ANNONS