Hein Godenwind – den fina lilla färjan som Halmstadborna minns med värme

Ganska ofta då jag är ute och föreläser om Halmstadrederiet Lion Ferry kommer en speciell fråga. Hur var det med Hein Godenwind? Det här lilla, tyska passagerarfartyget verkar ha fått ett särskilt rum i hjärtat på de Halmstadbor som var med 1965. Här kommer svaret på frågan om hennes historia.

ANNONS
|

Det Bonnierägda Halmstadrederiet Lion Ferry startade 1960 färjetrafik mellan Halmstad och Århus med färjan Prins Bertil. Linjen blev bortsett från första året ingen riktig succé bland Halmstadborna. 1964 bytte man till en ny Prins Bertil som var en av Sveriges största och snabbaste bilfärjor. Varje dag kl 14:30 gick färjan nu också till Köpenhamn för att sedan komma hem kl 24:00. Det här var en utflyktslinje som blev väldigt populär. På natten trafikerade man som tidigare Århus men då lockade färjan främst lastbilar.

Lion Ferry hade gjort en stor investering i den nya Prins Bertil. Därför var det mycket ovälkommet med konkurrens från ett nybildat, danskt rederi, Gefion-Linien. De chartrade det tyska rederiet HADAG:s passagerarfartyg Hein Godenwind och satte den 10 april 1965 in henne i trafik mellan Halmstad och Helsingör. Som chef för rederiet rekryterades Prins Bertils restaurangchef Ernst Pedersen som ju hade gedigna kunskaper om hur trafiken skulle läggas upp för att passa Halmstadbornas behov.

ANNONS

Pedersen såg att det fanns ett stort intresse för att handla livsmedel i Danmark där priserna vid den här tiden var mycket lägre än i Sverige. Shopping fungerade inte med Prins Bertil som kom till Köpenhamn efter att affärerna hade stängt och dessutom lade till långt från centrum. Hein Godenwinds tidtabell innebar avgång från Halmstad kl 08:30 med ankomst till Helsingör kl 12:00. Sedan gick fartyget tillbaka kl 14:00 och var tillbaka i Halmstad 17:30. Under två timmar hade passagerarna gott om tid att handla i Helsingörs trevliga mataffärer. På hemresan kunde de dessutom komplettera shoppingen med skattefri alkohol och tobak som såldes ombord med enorma vinstmarginaler för rederiet.

Ombord kunde passagerarna också spela roulette och ännu populärare på enarmade banditer. Det här livet hade lite av det förbjudnas sötma över sig.

Ombord på Hein Godenwind kunde man äta och inte minst dricka till låga sjöpriser. Köket var danskt vilket framhölls i reklamen. Det kändes lagom exotiskt. Ombord kunde passagerarna också spela roulette och ännu populärare på enarmade banditer. Det här livet hade lite av det förbjudnas sötma över sig.

Den här typen av trafik var definitivt inspirerad av Sten A. Olssons framgångsrika inköpslinje Göteborg–Skagen som han hade startat 1962. Skagenlinjen, senare Stena Line, hade för övrigt provat linjen Halmstad–Helsingör redan sommaren 1963 men utan framgång. Ett av Skagenlinjens första fartyg hade varit just Hein Godenwind som hade hyrts in 1963 men inte för Halmstadtrafiken.

ANNONS

Hein Godenwind var byggd 1960 i Hamburg för trafik mellan främst Cuxhaven och Helgoland. Hon var 59,65 m lång och 11,13 m bred. Som alla HADAG:s fartyg i trafik på Nordsjön var hon byggd som en robust sjöbåt. Hon tålde således mycket sjö, vilket inte var detsamma som att hon inte stampade och gungade. Många Halmstadbor har minnen av att ha varit sjösjuka ombord.

Det fanns två tydliga målgrupper för linjen Halmstad–Helsingör. Den första var husmödrar som var intresserade av att dryga ut hushållskassan genom att köpa billigare, danska livsmedel. Ofta hade de också med sig önskemål från sina män om vilken alkohol de skulle köpa ombord. Officiellt kostade en T&R-resa 5 kr men ofta kunde passagerarna använda en av rederiets annonser i Hallandsposten för att få en gratis biljett.

Den andra målgruppen var pensionärer som ju också var fria att resa på vardagar. De reste alltid gratis. För dem blev en resa till Helsingör något som satte festprägel på vardagen. Det fanns exempel på pensionärer som åkte flera gånger i veckan. Visst kunde de också handla i Helsingör men för den här gruppen var trevligt umgänge ombord, inte sällan förstärkt av en lätt berusning, det som lockade till en utflykt.

ANNONS

Hein Godenwinds första två veckor blev en succé och hela 7000 personer reste med fartyget. Rederiet blev då lite övermodigt och lanserade utflyktsresor på lördagar med tåg från Helsingör till Köpenhamn. Hemresan till Halmstad gjordes 22:00 från Helsingör. Hein Godenwind gjorde nämligen danskryssningar på lördagskvällarna.

Det här var närmast en provokation mot Lion Ferry som ju seglade till Köpenhamn med Prins Bertil. De svarade med att sätta in gratis buss från Helsingör till Köpenhamn för Hein Godenwinds passagerare och meddelade att Gefion-Liniens biljett också gällde för resan Köpenhamn–Halmstad med Prins Bertil. Alla visste att den lönsamma försäljningen av skattefritt främst skedde på hemresorna. Gefion-Linien hade ”skjutit sig i foten”.

Regeringen såg däremot med oblida ögon på skattefri försäljning av alkohol på korta nöjesresor. Det blev under året allt mer uppenbart att den skulle komma att stoppas…

Under sommaren och hösten reste Halmstadborna som aldrig förr till Danmark med både Hein Godenwind och Prins Bertil. Regeringen såg däremot med oblida ögon på skattefri försäljning av alkohol på korta nöjesresor. Det blev under året allt mer uppenbart att den skulle komma att stoppas genom ett framtida införande av en 24-timmarsregel. Lion Ferry sålde under sommaren den nya Prins Bertil och köpte I/S Europafergen med trafik mellan Varberg och Grenå. I affären ingick två mindre och lite äldre färjor som skulle komma att sättas in på Halmstad och Varberg.

ANNONS

För Gefion-Linien höll tiden på att rinna ut. De danska ägarna överlät bolaget till vd:n Ernst Pedersen som i sin tur gjorde en överenskommelse med Lion Ferry om att ta över trafiken. På nyårsaftonen 1965 gjorde Hein Godenwind som sista tur från Halmstad. Ombord serverades nyårssupé inklusive viner för 40 kr, resan inberäknad. Samtidigt gjorde Prins Bertil sin sista resa till Köpenhamn. Efter nyår gick färjetrafiken till Grenå istället och det var ingen destination för shopping.

Hur gick det sedan med Hein Godenwind? Efter tiden i Halmstad gick hon med namnet Köbenhavn på linjen Malmö–Köpenhamn och blev kvar där till 1975. Sedan kom hon tillbaka till Tyskland och seglade som Nordsee I på utflykter från bland annat Flensburg. 1998 togs hon över av spanska intressen, döptes om till Estrella del Mar och gjorde dagkryssningar från Malaga. Året därpå lades fartyget upp i Gibraltar och började byggas om till lyxyacht. Där sjönk hon vid kaj 2007 och skrotades ett år senare. Det blev med andra ord en omväxlande karriär för detta trevliga passagerarfartyg, som minst av allt kom att segla på sin ursprungliga linje till Helgoland. Egentligen fanns hon i Halmstad bara under nio månader men är fortfarande ett fartyg som äldre Halmstadbor minns med värme.

ANNONS
ANNONS