Fredrik Norén, Svenska Kryssarklubbens nya generalsekreterare, lärde sig segla hos Halmstads Segelsällskap.
Fredrik Norén, Svenska Kryssarklubbens nya generalsekreterare, lärde sig segla hos Halmstads Segelsällskap. Bild: Lina Salomonsson

Halmstadkille har tagit över rodret i Kryssarklubben

Det tog bara ett par veckor för Svenska Kryssarklubbens nytillträdda generalsekreterare, 35-åriga Fredrik Norén från Halmstad, att hamna i den mediala hetluften. Orsaken stavas vattenskotrar och förarbevis.

ANNONS
LocationHalmstad||

Regeringen gav nyligen Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag på hur ett förarbevis för att få köra vattenskoter ska utformas. Sveriges tre största båtorganisationer är för ett krav på förarbevis men vill att det inte bara ska gälla för vattenskotrar utan för alla motordrivna vattenfarkoster som kan köras snabbare än 35 knop.

– Tar man ett helhetsgrepp slipper man ändra lagen igen nästa sommar om det då skulle handla om en annan typ av farkost, till exempel en liten snabb gummibåt, som det buskörs med, säger Fredrik Norén och tillägger:

– Jag upplever att man från politiskt håll är okunnig om hur båtlivet fungerar och då är det upp till oss båtorganisationer att, med enad röst, informera.

ANNONS

Som ett led i den ambitionen lät han, i sin nya roll som generalsekreterare i Svenska Kryssarklubben, omgående publicera en debattartikel om just vattenskotrar och förarbevis tillsammans med Svenska Seglarförbundet och Svenska Båtunionen.

Det senaste tre åren har Fredrik arbetat som biträdande förhandlingschef på Officersförbundet i Stockholm. När han pratar om sitt tidigare liv som underrättelseofficer på helikopterflottiljen i Ronneby låter han lite som författaren Jonas Jonassons fiktiva hundraåring som klev ut genom fönstret och försvann. Liksom hundraåringen tycks Fredrik under tio års tid ha befunnits sig i närheten av de flesta stora (militära) världshändelser som har inträffat.

Först handlade hans yrkeskarriär om ambulanshelikoptrar i Afghanistan, därefter om JAS-plan i Libyen, följt av en utlåning till marinen och ett halvår på örlogsfartyget HMS Carlskrona på jakt efter pirater utanför Somalias kust. Det uppdraget kom med en oväntad överraskning för någon som har seglat sedan barnsben.

– Jag har aldrig tidigare varit sjösjuk men den första tiden på HMS Carlskrona spydde jag en del, Biscayabukten i styv kuling var en utmaning. Då undrade jag vad jag hade gett mig in på, säger Fredrik som dock snart vande sig och sedan trivdes så bra ombord att han två år senare åter gav sig iväg till Somalias kust. Denna gång på ett holländskt fartyg och med den extra besvärande omständigheten att kriget i Jemen just hade brutit ut vilket påverkade hela regionen.

ANNONS

Året mellan piratjakterna tillbringade han som underrättelseofficer hemma i Ronneby med fokus på Rysslands invasion av Krim. Väl tillbaka i Ronneby efter den andra sejouren till havs hade det svenska försvarets fokus helt svängt om jämfört med när Fredrik började sin officersbana 2007. Från internationella insatser till nationellt försvar.

– Lika mycket som en del äldre kollegor åter kände sig hemma i försvaret, kände jag mig lite vilsen. Det var inte längre samma försvar som när jag började. Så när jag fick en förfrågan om att börja jobba fackligt på heltid som biträdande förhandlingschef på Officersförbundet i Stockholm tackade jag ja. Det passade dessutom bra eftersom min sambo, som är uppväxt i Stockholm, började undra vad man egentligen gör i Karlskrona på söndagar ...

Skämt åsido, bakom det fackliga engagemanget finns ett stort allvar.

– Om man som ung börjar på en arbetsplats där allt flyter på är fackligt arbete kanske inte det första man tänker på. Men mitten på 00-talet var en turbulent tid för Helikopterverksamheten i Ronneby, vi fick inte fortsätta med den civila sjö- och flygräddningen som vi då hade hanterat under 40 års tid, vi hade ett par haverier, i det allvarligaste kraschade två helikoptrar och fyra kollegor omkom. Sådana händelser gör att du börjar fundera kring din egen arbetsmiljö och vill vara med att utveckla strukturerna, konstaterar Fredrik.

ANNONS

Hur det nu ska gå att skifta fokus från hela världen som arbetsplats till ett så pass smalt område som svenskt båtliv vet han inte riktigt – ”du får fråga mig igen om ett år” – men än så länge känns det både roligt och spännande.

– Den förra generalsekreteraren hade jobbet i 18 år, så när jag blev ombedd att söka tjänsten tänkte jag att det var bäst att passa på. Sådana här chanser får man nog inte så ofta.

Fredrik Norén.
Fredrik Norén. Bild: Lina Salomonsson

Fredrik Norén

Ålder: 35 år.

Familj: Sambo och en sex månader gammal dotter.

Bor: I en lägenhet i Solna, uppväxt i Söndrum i Halmstad.

Gör: Nytillträdd generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben, tidigare yrkesofficer i flygvapnet.

Intressen: Segling och båtliv. Inledde sin seglingskarriär i en optimistjolle hos Halmstads Segelsällskap och är sedan många år ägare till den långkölade segelbåten Fingal (”född” 1963).

Favoritbåt: ”Gamla klassiska segelbåtar i trä. Om jag hade haft tid hade jag ägt en gammal skärgårdsjakt.”

Det tog jag med mig från uppväxten i Halmstad: ”Respekten för havet, den tror jag inte att jag hade fått på samma sätt om jag hade vuxit upp i Stockholm och lärt mig segla i Östersjön. Åren som livräddare på Tylösand bidrog, de var en utmärkt skola i vattensäkerhet!”

Plus och minus med Västkusten:

+ ”Den fria horisonten”

– ”Risken att överrumplas av höga vågor och snabba väderomslag”

Plus och minus med Östkusten:

+ ”Aldrig något farligt väder”

– ”Trafiksituationen, det är båtar, vattenskotrar och kajaker överallt.”

Mer om Svenska Kryssarklubben

Svenska Kryssarklubben har i dag cirka 40 000 medlemmar och är därmed, enligt egen utsago, Europas största båtklubb.

Föreningen bildades 1923 som en utbrytning ur Svenska Seglarförbundet av en grupp fritidsseglare som tyckte att Svenska Seglarförbundet hade ett allt för stort fokus på tävlingssegling.

Syftet med föreningen, som vänder sig till både seglare och motorbåtsförare, är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.

ANNONS