Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Smålänning i Simlångsdalen. Christian Hertz är uppvuxen i Västervik och bodde en period i Örebro, där pluggade han på konstskola. ”Nu blir det inte mycket konstnärligt längre, förutom att jag håller på att renovera vårt hus”. I dag bor han och sambon i Simlångsdalen. ”Vi bara älskar det kuperade landskapet och fastnade för området direkt”.

Företagare som vill göra skillnad

En webbaserad tjänst som gör det möjligt att skänka små summor till flera organisationer samtidigt. Det är idén med företaget Pennybridge.

Namnet Pennybridge är dubbeltydigt, dels handlar det om att skapa en bro mellan givare och mottagare, dels är det en direkt översättning av Örebro. Staden i Närke var platsen där grundarna Christian Hertz mötte Daniel Bergqvist första gången. I tvättstugan! Killarna började prata och fann varandra direkt. De bestämde sig för att ses och ”äta middag tillsammans med våra respektive” och så började deras vänskap. Det var för närmare 20 år sedan.

Daniel Bergqvist bor kvar i Örebro, men Christian Hertz hamnade i Halmstad när hans sambo började plugga här. Christian arbetade i många år på Lokaldelen.

– Därifrån har jag kunnat ta med mycket erfarenhet till det jag sysslar med i dag, säger han.

Det var Daniel Bergqvist som först väckte idén till Pennybridge – om att göra skillnad, att göra något värdefullt. Tillsammans med Christian och Mattias Josephson, som är investerare och medgrundare, började företaget ta form.

Den första tiden jobbade Christian Hertz hemifrån, men sedan i september har han sitt kontor på Sciencepark i Halmstad. Förutom kontoret i Örebro finns även Pennybridge i Norrköping, där de i augusti fick ytterligare förstärkning av IT-utvecklaren Magnus Sjögren.

Pennybridge har en tjänst på webben där privatpersoner kan skänka pengar till välgörenhetsorganisationer, och företaget tycker det är viktigt att en större del av gåvan ska gå till faktisk välgörenhet än i dag. Skänker man 100 kronor till en organisation äts en del av hundralappen upp av kringkostnader för exempelvis transaktionen, administration och löner.

– Hos oss blir det bara en transaktionskostnad även om man väljer att skänka pengar till flera grupper, säger Christian Hertz och fortsätter:

– Tanken är att det ska vara en god vana, att skänka pengar varje månad och själv ha kontroll över sitt givande.

Det är två driftiga företagare som vill kunna leva på sitt företagande, men har löst det på ett annorlunda sätt. Utöver Pennybridge driver de en reklam/kommunikationsbyrå – House of Brandy – som drar in pengar till lönen. Det är fler personer inblandade i båda företagen, men de två ungdomsvännerna är själva grunden.

Vi svenskar är ett givmilt folk och skänker stora summor till välgörande ändamål varje år, men vi kan ändå inte mäta oss med det stora landet i väster. Där handlar det om en helt annan nivå, vilket Pennybridge är väl medvetet om. Företaget har redan varit i USA vid två tillfällen för att visa upp sin idé.

– Pennybridge är en global tjänst, men lanserades primärt i Sverige nu i december. Men vi har till exempel redan avtal med Ronald McDonald Charity House International, säger Christian Hertz.

Det är ett aktiebolag som har skapat en webblösning för att skänka pengar till välgörenhet. Företaget verkar utifrån CSR (Corporate social resposibility) och har integrerat Global compact i sin bolagsordning.

Idé: Givaren blir medlem och startar ett månadskonto och skänker en summa varje månad. Givaren kan själv justera summan och till vilka organisationer som pengarna ska gå till. Pennybridge har knutit ett antal organisationer till sig, exempelvis Läkarmissionen och Reumatikerförbundet. Det är inte alla som har 90-konto.

Mål: Att på tre år ha 250 000 personer som ger minst 100 kronor i månaden. Att inte ha högre kringkostnader vid en gåva än 5 procent.