Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Charad vann finalen

Det blev barbershop-kvartetten Charad från Halmstad som vann länsfinalen i Musik direkt på lördagskvällen.

Kvart i tio på lördagskvällen bröt det stora jublet ut på Nolltrefem när de fyra sångarna i Charad, deras fans, vänner och föräldrar kramade om varandra. Juryn hade avkunnat sin dom och de hade vunnit.

Kvartetten hade tidigare på kvällen charmat hela lokalen genom att sjunga a cappella (utan ackompanjemang). Mitt bland alla elektriska band i länsfinalen hade de bjudit på träffsäkra och humoristiska arrangemang av ”The lions sleeps tonight” och en egen sång om Musik direkt.

Men allra bäst var extranumret ”Jag vill vara tvålen i ditt badkar”, där de bjöd upp kvällens konferencier Fredrik Lyngstam till en rengörande och sensuell dans.
– Det är osannolikt, helt fantastiskt, jublade två av segrarna, Eric Olsson och Lukas Westerberg, efteråt.


Varför började ni med vokalmusik? Alla andra band i kväll spelar någon form av pop eller rock?

– Vi bildades på Kulturskolan och det var sångläraren Ing-Mari Eks förtjänst, sa Eric.
– Det är hon som har skapat oss och vi älskar henne i själ och hjärta, sa Lukas och drog fram mobilen för att ringa sin läromästare.

De övriga medlemmarna är John Pahlm och John Anderberg och den sistnämnde vann faktiskt länsfinalen även förra året, då med Pantomim (som underhöll i en paus i lördags). Nu får han åka på en ny riks- final i Eskilstuna 1–5 juni.

Länsfinalen var överhuvudtaget en trevlig tillställning på Nolltrefem, som är betydligt mera ombonad än liknande lokaler. Det är alltid lika fascinerande vid Musik direkt att se föräldrar samtidigt se omåttliga stolta och en aning plågade ut, när de röjigaste banden spelar.

I år kom det tyngsta artilleriet från Varberg: såväl Asphyxiation och Concrete Legends öste på så att de hade kunnat väcka Bockstensmannen och fick igång headbanging framför scenen, så rytmiskt elegant att den nästan verkade koreograferad.

De fränaste kläderna hade Carisma, helt i nattklubbssvart med en röd ros på kavajslaget, tätt följda av funkrockarna i Nook som körde med en halv nakenchock och hade kvällens sprattelgubbe i basisten Jonatan Malmberg.

Det fräckaste instrumentet var den tändsticksask som Izabelle Norén i FourEyes använde i ”Matches” och det snyggaste tricket kom från Merry Duke som låtsades sluta en låt. Bara för att dra igång igen.

Tråkigast var det låga antalet kvinnliga deltagare. Jag räknade till nio tjejer bland 35-40 killar och det är en usel balans.

I övrigt är det bara att buga inför arrangemanget som blev historiskt i min värld: Det är nog första gången på 40 år som jag har varit med om en dylik tävling eller festival som har blivit färdig före utsatt tid (det normala är lååånga förseningar).

All heder till musikerna och, framför allt, alla tekniker. Snyggt jobbat.