Bronsjubel. När klassen presenterades som tredje bäst i kategorin grundskolan 1–3 bröt ett stort jubel ut i klassrummet.
Bronsjubel. När klassen presenterades som tredje bäst i kategorin grundskolan 1–3 bröt ett stort jubel ut i klassrummet.

Bloggen Anders Solstrålar på Hovgårdsskolan prisas

Den gångna terminen har bloggen Anders Solstrålar varit ett konstant inslag i arbetet för klass 1B på Hovgårdsskolan. I veckan knep man också en tredjeplats med bloggen i tävlingen Webbstjärnan.

ANNONS
|

Bloggen har dels fungerat som ett läromedel och dels som ett skyltfönster där familj, släkt och vänner kan följa elevernas arbeten.

– Det står i våra kursplaner att vi ska ha med media, som ljud, bild och text, i undervisningen. Dessutom blir man mer motiverad och fokuserad på att allt ska bli rätt om man vet att arbetet också har en mottagare, säger läraren Anders Helgotsson.

Tävlingen Webbstjärnan är tänkt att utveckla internetanvändandet i den svenska skolan och prisutdelningen hölls i måndags på Rival i Stockholm. Där var Anders Solstrålar nominerade, som en av fem bloggar, i kategorin ”grundskolan 1–3” och man följde prisutdelningen via en livesändning i klassrummet.

ANNONS

Efter ett par nervösa minuter stod det också klart att klassen knep bronsplatsen och ett stort jubel bröt ut i klassrummet.

–  Jag tror det betyder mycket för dem, när de förstår att vi är trea av 2 000 i den kategorin. Det är fantastiskt, men när man är i den åldern vill man alltid vinna. Sedan tror jag att de är jätteglada och stolta, de har redan fått gratulationer och kommenterar från familj och släktingar, säger Anders Helgotsson.

Emma och Annie, två av eleverna i klassen, är överens om att det har varit väldigt roligt att arbeta med bloggen och att de har lärt sig mycket genom den.

– Jag har lärt mig att skriva bättre och att det ska vara punkt efter meningar. Vi har också lärt oss att man inte får ta andras bilder, man måste fråga först och skriva att det är deras bild, säger Annie.

– Det roligaste har varit att följa Smulan på bloggen. Det är vår kanin, ett gosedjur, som vi har tagit hem under veckorna och skrivit om vad vi har gjort, berättar Emma.

Under arbetets gång har man också arbetat med källkritik, något som Anders Helgotsson tror att eleverna tar med sig i framtiden.

ANNONS

– Detta är deras vardag. Det är svårt med källkritik och upphovsrätt, men jag tror att redan när man är sju år så har man börjat fundera över de sakerna. Man lär sig mycket i skolan, men här blir det på ett roligt och lustfyllt sätt.

ANNONS