Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ingen bisyssla. Efter flytten till Halmstad satsar Viveca Nilsenius fullt ut på biodling. För att lyckas som egen företagare breddas verksamheten med ett koncept där kunderna kan köpa in sig i andelsbigårdar.

Biodlare satsar på andelsbigårdar

Viveca Nilsenius drömde om att bli bonde men utbildade sig till äldrepedagog och kostekonom. – Det är så livet är. Men mitt intresse för djur och natur finns kvar och för ett år sedan blev jag egen företagare med biodling som specialitet.

Den enskilda firman heter Hey Honey och verksamheten bedrivs tillsammans med sambon Björn Meijel (Ekbackens Bigårdar) i elva bigårdar med cirka 150 produktionssamhällen.

Frågan är om det går att leva på det här?

– Det tror jag. Detta är en ren naturprodukt som blivit allt populärare, inte minst i takt med tv-kockarnas användning av honung. Och bor man sedan bara i ett tillräckligt litet hus …, utbrister Viveca med ett smittande skratt.

Det har hänt mycket i Vivecas liv på sistone. Efter mötet med Björn flyttade hon från Skåne till Halmstad. Samtidigt växlade Viveca också yrkeskarriär och tog språnget in i eget företagande.

En förutsättning för att lyckas som biodlare är starkt naturintresse och god hand med bin. Men sannolikt krävs också förmåga att tänka affärsmässigt annorlunda.

– Min verksamhet står på flera ben och bland annat startar jag andelsbigårdar. Detta nya koncept testas nu i Slöinge där jag inlett samarbete med Sara Wennerström på Solhaga Stenugnsbageri.

Idén är att kunden äger kuporna men att Viveca svarar för all skötsel. Ett par gånger per säsong leveras nyskördad honung som kunden sedan säljer under eget namn.

I Slöinge levereras honungen till bageriet där den används i verksamheten men också säljs under varunamnet Slöingehonung.

Hemma på gården, Vapnö Blomstervången, odlar Viveca fram bidrottningar. Bigårdarna finns runt Halmstad.

I varje bikupa produceras cirka 30 kilo honung per säsong. I Vivecas fall stannar den totala volymen således kring 4,5 ton varefter honungen säljs, antingen som bulkvara till uppköpare eller i konsumentförpackning till utvalda återförsäljare.

– Och så genomför jag något som kallas Hey Honey-touren, säger Viveca. Då reser jag i Skåne, håller föreläsningar om honung och bokar besök på äldreboenden där intresset för honung är stort.