Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Bästa tipsen: Så kommer du starkare genom coronakrisen

Syns du inte, finns du inte, en gammal sanning som i den tid vi lever i har större betydelse än någonsin. "Det är nu det är läge att grundligt tänka i genom sin marknadsföringsstrategi för att komma så stark som möjligt ut ur krisen, säger Martin Möllborn", försäljningschef på Hallandsposten.

Martin Möllborn menar att det finns några enkla grepp man kan, borde, eller kanske till och med måste, ta itu med under svåra tider som dessa.

– Först och främst ska du våga gå emot strömmen och satsa på att vinna marknadsandelar, säger Martin och varnar företagare för att stänga ner marknadsföringen på grund av rådande omständigheterna.
 
Istället menar han att du som företagare ska tänka omvänt och se den uppkomna situation som ett tillfälle att våga satsa när andra drar ner. På så vis är chansen stor att du gör en investering som ger en bra avkastning i längden - till ett billigare pris än vanligt.

Ta hjälp av lokala experter

För det andra tycker Martin att ska du ta all hjälp du kan få av dina lokala och trovärdiga experter.  

– När du ska lägga om din nya medieplan är lokal kännedom ovärderligt. Vi kan Halland utan och innan och kan ge smarta råd och insikter kring hur du bör investera din marknadsföringsbudget för bästa effekt, säger han.

– Det handlar om att sprida sitt annonsbudskap på trovärdiga nyhetssajter där din målgrupp söker sanning i dag - inte internationella plattformar där det sprids falska nyheter.

Viktigt att synas i kristider

Att våga synas och ta plats under kriser visar på styrka och bygger på så vis starkare relationer med kunderna. Och starka relationer varar längre än kriserna i sig.  
 
Martin menar att det är extra viktigt för småföretagare att använda sina sociala kanaler som ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig. 

– Arbeta gärna med storytelling, beskriv er situation och hur ni arbetar för att ta fram lösningar som både är givande för kunden och er som företag just nu, tipsar Martin. Allt det kostar är lite tid och en nypa kreativitet. Be om hjälp om ni behöver inspiration.

Stort intresse för lokala nyheter

Var håller din målgrupp hus? Vare sig de sitter i karantän, är sjuka eller arbetar hemma, är sannolikheten stor att de använder sina skärmar mer än någonsin. 

– Ett bra tips är att se över din marknadsföringsstrategi och anpassa den utefter dina nya förutsättningar. Lokala nyheter om coronakrisens effekter lockar hallänningar till hallandsposten.se vilket ger dig ett tillfälle att satsa på digital annonsering som både är prisvärd och effektiv, säger Martin. 
 
Det bästa med att marknadsföra ditt företag genom digitala kanaler är att du enkelt kan justera budget, målgrupp och pausa annonser om det behövs.

– Det är bättre att synas lite, än inte alls! Det gäller inte minst nu under tider som är extra kämpiga.

Kostnadseffektiva lösningar

Hallandsposten har det senaste året breddat sitt utbud ytterligare genom att stärka sin position som mediehus. 

– Mediehuset Hallandsposten kan idag erbjuda knivskarp kompetens för att optimera ditt företags digitala marknadsföring. Vi har satt ihop ett expertteam som med stor lokal kännedom kan ge den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för din digitala närvaro, säger Martin Möllborn. Enkelt, fokuserat och med bra resultat.