Vänskapligt. Den ungerska presidenten Viktor Orbán är noga med att hålla sig väl med Putin.
Vänskapligt. Den ungerska presidenten Viktor Orbán är noga med att hålla sig väl med Putin. Bild: Zoltan Mathe

Varför kryper Orbán för Putin?

Viktor Orbáns Rysslandsvänliga politik är så obegriplig för många i Ungern att de söker efter hållhakar och dolda intressen.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

De ukrainska flaggorna vid entrén och bakom baren på restaurangen överraskar. Under mina två dagar i Budapest är det första gången jag ser denna solidaritetsyttring.

Kanske är det på grund av flaggorna som mitt sällskap har stämt träff just här, för att visa mig även denna sida av Ungern.

András Stumpf är redaktör på nättidningen Válaszonline. Kritik mot den Rysslandsvänliga utrikespolitiken är en av tidningens främsta angreppslinjer mot regeringen. Stumpf beskriver Viktor Orbáns hållning: ”Han säger att Rysslands invasion av Ukraina är oacceptabel men lägger gärna till att den även är förståelig eftersom USA och Nato ska ha provocerat Ryssland.”

ANNONS

Stumpf fortsätter: ”I ena stunden säger Orbán att detta är ett krig mellan två slaviska länder som vi inte har med att göra. I andra stunden gör han sak av att ukrainska medborgare som är etniska ungrare, vårt folk, dör i kriget. Då angår det oss plötsligt.”

Detta ”Ukrainas sak är vår” i Orbán-tappning leder till slutsatsen att Ukraina måste acceptera ockupation i utbyte mot det som den ungerska regeringen kallar fred.

Valaszonline är arvtagare till Heti Valasz som var en konservativ veckotidning och stod nära Viktor Orbáns parti Fidesz fram till 2014 då den blev regeringskritisk. Skiftet sammanföll med en konflikt mellan Orbán och hans mångåriga politiska allierade och vän, oligarken Lajos Simicska. Denne var arkitekten bakom regeringspartiets ekonomiska imperium, enormt förmögen och inflytelserik.

Under maktkampen visade det sig att Simicska ägde Heti Valasz. På grund av ett komplicerat bolagsupplägg ska tidningens anställda ha hållits ovetande om vem som var deras arbetsgivare, menar Stumpf. Konflikten med Orbán ledde till att Simicskas byggföretag inte längre fick några statliga kontrakt och drabbades av ekonomiska svårigheter. Efter Fidesz valseger 2018 sålde eller avvecklade Simicska sitt affärsimperium. Ur Heti Válasz spillror bildades en nätpublikation med tio anställda som enligt Stumpf är kommersiellt självgående och politiskt oberoende.

ANNONS

Vad som gick snett mellan Orbán och Simicska finns det olika åsikter om. En teori är att det var ren tuppfäktning där båda ville ha allt. En annan är att Simicska försökte ta sig ur Fidesz-ekonomin på sina villkor, vilket Orbán ska ha sagt nej till.

Men så finns det även ett ryskt spår. Simicska hävdar att Orbán ville köpa en stor ungersk tv-kanal med hjälp av det statliga ryska atomenergibolaget Rosatom vilket ska ha chockat Simicska. Inget sådant köp blev av men historien är ändå illustrativ. Orbáns och Fidesz Rysslandslinje är svårförklarlig, även för Stumpf och andra som jag pratar med i Budapest.

Sedan ett antal år vill inte Ungerns styrande ta strid med Moskva ens om helt centrala saker, exempelvis om synen på ungerska revolutionen 1956 som i ett utkast till rysk skolbok i historia, som nyligen läckt ut, beskrivs som fascistinfluerad. Orbáns flört med Putin kostar Ungern internationellt förtroendekapital och har nästan helt förstört relationen med de tidigare allierade i Polen.

Det gör att folk söker efter hållhakar och dolda intressen. Men så ligger det också i linje med hur politisk makt utövas i Ungern. Mycket som borde vara öppet är dolt, inget är säkert och allt är möjligt.

ANNONS
ANNONS