Kommunpolitikerna i Laholm och Markaryd har länge talat för döva öron när det gällt att åter få fart på persontrafiken mellan Markaryd och Halmstad.
Särskilt från Region Halland var intresset minst sagt ljummet för banan, då den ansågs vara i dåligt skick, krävde mötesspår och att upptagningsområdet var för litet.
Vid ett tillfälle, i augusti 2014, uppvaktades regionen i frågan av företagare från andra sidan länsgränsen med representanter från Ikea i Älmhult, Nibe i Markaryd, Finja utanför Hässleholm, Företagarna och Sydsvenska Handelskammaren.
Möjligen tog det skruv, möjligen har ombytta positioner på regionnivå efter valet påverkat. För nu rör det sig sakta framåt.
Den 16 februari träffar representanter från Halmstad, Laholm, Markaryd och Hässleholm Trafikverket för en åtgärdsvalsstudie för Markarydsbanan.
Om det är någon bana som Region Halland utrett länge så är det den här drygt sju mil långa sträckan.
Men det är Trafikverket som sitter på pengarna och måste få in sträckan i sin nationella plan för perioden 2018-2029. Därför låter det bra när dess regionala direktör på region väst, Håkan Wennström, formulerar sig så här: ”Trafikverket ser positivt på att tågtrafiken utvecklas i södra Sverige och vi önskar i görligaste mån bidra till att den utvecklingen fortsätter. Att knyta samman Halland med södra Småland, Skåne och Blekinge via Markarydsbanan ger effekter i form av ökade möjligheter till studie- och arbetspendling, bättre kompetensförsörjning och regionförstoring”.
Det låter med andra ord som om Trafikverketär med på tåget, vilket är på tiden.