Dyrt. Tågbiljetter har varit betydligt dyrare än flygbiljetter under sommaren.
Dyrt. Tågbiljetter har varit betydligt dyrare än flygbiljetter under sommaren. Bild: Kenny HjŠlte

Tåget måste bli ett alternativ för fler

En undersökning visar att det under sommaren kan vara upp till 20 gånger dyrare att välja tåget framför flyget. Det här gör det svårt för många att välja tåget trots alla dess fördelar.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS

Det är nog få som faktiskt anser att flyget är mer bekvämt än tåget. Att komma fram direkt till stadskärnan, utan att först behöva bry sig om köer till incheckning, säkerhetskontroller eller bagagets storlek, för att sedan strosa vidare till sitt hotell är nog hur de flesta vill inleda en semester. Drömmen om resan som är både smidig och miljövänlig förblir dock bara en dröm för många när tåget är så pass mycket dyrare än flyget.

När SVT Nyheter Skåne (24/7) undersökte prisskillnaden mellan tåg och flyg inom Sverige under sommaren var det som mest 20 gånger dyrare att välja tåget framför flyget. Att resa från Malmö till Stockholm en morgon i augusti kunde kosta 1215 kronor med tåg, men endast 52 kr med flyg. Liknande skillnader gick att se i resten av landet.

ANNONS

Den som reste mellan Stockholm och Göteborg kunde boka en flygbiljett för 52 kr, medan en tågbiljett samma morgon kostade 495 kr. För en familj som ska åka iväg tillsammans kan det bli svårt att motivera den högre kostnaden.

De högre priserna för tågbiljetter grundar sig i att många vill åka tåg samtidigt och möjligheten för tågbolagen att öka kapaciteten är begränsad. Det är trångt på spåren, men flera stora satsningar har gjorts för att ändra det.

I regeringens nationella plan för transportinfrastrukturen som presenterades i juni fanns bland annat satsningar på 165 miljarder kronor för att rusta upp järnvägarna. Även nya stambanor var en del av satsningen.

Förutom att öka kapacitet kommer det förhoppningsvis minska riskerna för förseningar och inställda avgångar. En tågbiljett för en längre sträcka kommer trots det sannolikt aldrig kosta så lite som 52 kronor.

Tåget behöver därför kunna konkurrera med mer än bara pris. Ett steg i detta är att förbättra mobiltäckningen längs tågsträckorna. Det skulle kunna lösas genom att Trafikverkets eget GSM-nät längs rälsen öppnades upp för kommersiella operatörer, så som Centerpartiet föreslagit (SVT 25/7).

Idag är det endast bra mobiltäckning på runt 50 procent av de mest trafikerade sträckorna. Att förbättra mobiltäckningen skulle underlätta både för dem som vill arbeta och dem som behöver underhålla barn som har svårt att sitta still.

ANNONS

Med investeringar som ökar punktligheten, fortsätter pressa ner priserna och säkerställer stabilt internet kan tåget bli det självklara alternativet både för dem som ska iväg på semester och dem som arbetar. Fler borde få inleda sin semester på ett miljövänligt sätt, samtidigt som de i lugn och ro kan se landskapet långsamt skifta utanför fönstret.

ANNONS