Kraschlandning. SAS-aktien har backat mer än 99 procent sedan 2001.
Kraschlandning. SAS-aktien har backat mer än 99 procent sedan 2001. Bild: Fredrik Sandberg/TT

SAS störtdyker – svenska folket betalar

SAS-aktien har rasat över 99 procent sedan 2001 och flyget är en stor klimatbov. Svenskarna borde börja ifrågasätta statens ägande i SAS.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Sedan SAS-piloternas flygstrejk inleddes den 4 juli har hundratusentals flygresenärer behövt ändra sina sommarplaner. Under onsdagen den 13 juli återupptogs förhandlingarna.

Pilotfacket vill att SAS-piloterna som varslades under pandemin ska återanställas med samma villkor som tidigare, även de som tas in via SAS dotterbolag. Motkravet från SAS handlar om att piloterna ska stödja en stor sparplan för att rädda flygbolagets ekonomi.

Den ekonomiska situationen i SAS är minst sagt tuff. Sedan SAS-koncernen börsnoterades 2001 har aktierna förlorat mer än 99 procent av värdet. Svenska och danska staten äger 21,8 procent av flygbolagets aktier vardera.

Dessutom är flyg en stor klimatbov. Enligt Naturvårdsverket är klimatpåverkan från svenska privatpersoners flygresor cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter årligen. Det kan jämföras med Sveriges totala inhemska utsläpp, som är knappt 50 miljoner ton koldioxidekvivalenter om året.

ANNONS

På senare tid har SAS börjat forska kring elflyg och använda en viss inblandning av biobränslen i flygbränslet, men bolaget har långt kvar innan det kan anses vara hållbart. Så länge SAS driver sina flyg på fossila bränslen, kan statens bärande av bolagets risk ses som en sorts fossil subvention.

SAS transporterar människor i flygande utsläppsmaskiner och aktien störtdyker. De som får betala är svenska folket.

Även om SAS på något mirakulöst vis blir sams med pilotfacket, ställer om till helt fossilfria flygplan och gör en raketresa på börsen, är det fortfarande fel av svenska staten att behålla sina andelar i bolaget.

Marknaden kan lösa lufttransporter på egen hand, det behövs ingen uppbackning från skattebetalare. I dag finns flera exempel på framgångsrika helt privatägda flygbolag. Därför finns ingen anledning för svenska staten att ta den risk som ägandet av SAS innebär.

Den norska staten sålde sin del av SAS i juni 2018. Opinionen för att göra detsamma i Sverige är förvånansvärt svag.

SAS slöseri med skattepengar och oförmåga att komma överens med pilotfacket minskar människors ekonomiska handlingsförmåga och rubbar tryggheten. Det innebär inskränkningar i den individuella friheten här och nu. Flygbolagets enorma utsläpp av växthusgaser hotar framtida generationers frihet.

ANNONS

Alla politiker och medborgare bör ta sig en rejäl funderare på om det verkligen är en bra idé för svenska staten att äga aktier i SAS.

ANNONS