Elsparkcyklar har tagit över Sverige. Åsikterna därom går kraftigt isär. Men frågan är inte bara en vardagssnackis. Självaste statsminister Stefan Löfven (S) ser "för många elsparkcyklar och dålig ordning" på gatorna (SvD 8/10). Flera riksdagspartier har stämt in.
Riksdagsledamot Jens Holm (V) kritiserar regeringen för att inte agera fastän fordonen utsätter "så många människor för så stora risker". Han kräver åldersgräns samt hjälm- och trafikförsäkringskrav för användare. Riksdagskollegan Maria Stockhaus (M) är inne på samma linje, liksom C och och SD. Och ledamöter från övriga riksdagspartier har också lagt förslag om begränsningar.
I somras varnade akutläkare från stora sjukhus i hela landet för antalet olyckor med elsparkcyklar. Från Sahlgrenska i Göteborg kom en studie som mätte 127 olyckor från maj till oktober 2020 (DN 8/7). I Skåne var siffran 495 under 2019, enligt SVT (19/7). Och i Transportstyrelsens sammanställning skrivs att 664 elsparkcyklister skadades mellan 2014 och 2019.
Politiker vill se handlingskraftiga ut. Exempelvis införde Stockholm nyligen regler för att halvera antalet elsparkcyklar. Åtta bolag ska bli tre. En avgift på 1 400 kronor per fordon införs. Inget bolag får ha fler än 4 000 enheter ute. Enligt stadens trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) måste "lika villkor gäll[a] när den offentliga marken används" (TT 5/11). Här går politiken bort sig helt.
Visst sker många olyckor med elsparkcyklar. Men mellan 2014 och 2019 skadades 1 287 elcyklister. Inga riksdagspartier, läkare eller lokalpolitiker vill stoppa försäljningen av elcyklar. Tvärtom införde Helldéns partikollegor i regeringen år 2018 en premie på 25 procent av inköpspriset för en elcykel – en premie som enligt Naturvårdsverket använts oftare på landsbygd och i små städer än storstäder (SR, 26/8-19). Den rödgröna regeringen drev alltså en linje som orsakar dubbelt så många olyckor ute i landet som elsparkcyklarna.
Och varje år de senaste tolv åren har 2 000 allvarliga cykelolyckor inträffat, enligt Trafikverkets årliga rapport Analys av trafiksäkerhetsutvecklingen. För barn upp till 17 år utgör cykelolyckor mellan 50 och 80 procent av de allvarliga trafikolyckorna. Ska unga pedalister bort?
Den stora frågan är varför Voi och Bolt, två stora uthyrare, gillar marknadsåtstramningen? För att politiken undanröjer konkurrensen. Exempelvis menar Bolt att det är "de oanvända elsparkcyklarna som måste bort". I klartext: De bolag med flest användare blir kvar på mindre bolags bekostnad. Politiken har svalt särintressenas krav på protektionism med hull och hår.
Folk ser dock något annat. Miljontals resor görs varje år i Sverige med elsparkcyklar. Och i Oslo visar en studie från Transportøkonomisk institutt att 10 procent sålt eller överväger att sälja sin bil tack vare tillgången på elsparkcyklar. Sånt kan politiken inte reglera bort.
Stockholms avgift "har inte haft någon effekt överhuvudtaget", enligt trafikkontoret. Antalet ansökningar för uthyrningstillstånd summerar till drygt 50 000 fordon – dubbelt så många som i dag. Så kan det gå när politiker tror sig kunna tygla marknader på skakiga, närmast populistiskt uppiskade argument mot ett nytt samhällshot.