Om allt går som planerat kan Heart Aerospace redan nästa år börja etablera sig på Halmstads flygplats.
Om allt går som planerat kan Heart Aerospace redan nästa år börja etablera sig på Halmstads flygplats. Bild: Johan Persson

Mattias Karlsson: Elflygplan i Halmstad kan bli ett lyft för hela kommunen

Framtiden är på många sätt redan här, och Halmstad kan vara med på den högtflygande resan. Friskt vågat hälften vunnet, törs man säga.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Det kan gå snabbt nu – antingen rakt upp eller platt fall. Under det tredje kvartalet nästa år kan elflygplanstillverkaren Heart Aerospace börja etablera sin verksamhet på Halmstads flygplats. I alla fall om allt går enligt planerna.

Men på vägen dit är det mycket som ska klaffa, och inte minst måste det de pågående förhandlingarna mellan Halmstads kommun och Heart Aerospace gå i lås.

Det var i våras som planerna på ett samarbete mellan Halmstads kommun och flygplanstillverkaren Heart Aerospace först presenterades. Då hade kommunen och bolaget tecknat en så kallad avsiktsförklaring som innebär att båda parterna ska arbeta för en etablering av företagets utveckling och produktion av elflygplan vid Halmstads flygplats. Det var på många sätt en sensationell nyhet, och om den förverkligas skulle bli ett lyft inte bara för flygplatsen utan för hela kommunen med flera hundra nya jobb i Halmstad.

ANNONS

”Det här är ett jättestort steg för oss i Halmstads kommun. Det är något som vi är extremt stolta över att få till. Det här har skett i en hård konkurrens med övriga Kommunsverige”, sa kommunstyrelsens ordförande Stefan Pålsson (S) på en pressträff i mitten av maj.

Beskedet i våras var att ett avtal mellan de två parterna skulle kunna vara klart senast till årsskiftet. Sedan dess har det inte hörts ett knyst om de pågående avtalsförhandlingarna. Men i veckan kunde HP rapportera att Halmstads flygplats begär 11 miljoner kronor i tilläggsanslag för att kunna anpassa flygplatsen för Heart Aerospace framtida verksamhet.

Det är fullmäktige som har det sista ordet i frågan. I de handlingar som HP tagit del av framgår också att Heart Aerospace redan under tredje kvartalet 2024 kan börja etablera sig på flygplatsen – om det blir ett avtal mellan kommuner och Heart Aerospace vill säga.

Men det kostar mycket pengar att utveckla ett nytt elflygplan. Under förra året gjorde Heart Aerospace svenska verksamhetsdel en förlust på 244 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 78 miljoner i förlust 2021, vilket HP skriver om i dagens tidning, och som Dagens industri var först att rapportera om tidigare i veckan.

ANNONS

Visserligen uppger bolagets kommunikationschef Christina Zander i ett mejl till Dagens industri att man har kontinuerlig kontakt med sina investerare och att man är bekväm med det.

Heart Aerospace hade tidigare en avsiktsförklaring med Göteborgs kommun om en utökning av sin nuvarande verksamhet vid Säve flygplats, men det uppgörelsen revs upp i början av året eftersom kostnaderna blev för höga.

Vad den stora stötestenen nu är mellan Halmstad och Heart Aerospace är så klart bara en spekulation, men gissningsvis handlar det om vilka fler investeringar som flygplatsen och även kommunen, behöver göra för att företaget vill fullfölja sina planer på att etablera sig i Halmstad. Som Stefan Pålsson antyder i intervjun med HP i veckan så är företagets etablering i Halmstad ”inte helt enkel”.

När han får frågan om att specificera sig svarar han att det finns ”ekonomiska och juridiska frågor som behöver redas ut”. Mer än så vill Pålsson inte säga av hänsyn till den pågående förhandlingen, men ambitionen är ändå att avtalet mellan Halmstads kommun och Heart Aerospace ska vara på plats vid årsskiftet. Gott så, och att flygplatsen nu äskar pengar för att bygga om en hangar visar också på en god vilja från kommunens sida.

Men givetvis finns det risker även för Halmstad när man vill locka till sig ett företag som verkar på en global marknad, och med en produkt som ännu inte är testad eller finns i produktion.

ANNONS

Däremot finns det en enorm potential. Att få fram ett konkurrenskraftigt elflygplan är något som hela flygbranschen skulle välkomna med öppna armar eftersom det skulle öppna upp för att göra flygandet med klimatvänligt.

Grunden för hela Heart Aerospace verksamhet är utvecklingen av flygplansmodellen ES30. Det är ett hybridplan som kommer att få en räckvidd på 20 mil med eldrift och ytterligare 20 mil med bränsledrift. Bolaget har i dag ordrar på 250 plan och en option på ytterligare 120, enligt vad Christina Zander uppger för Di. Redan 2026 planerar Heart Aerospace att vara igång med testflygningar med ES30 för att två år därefter börja leveranserna av sina elflygplan.

Framtiden är alltså på många sätt redan här, och Halmstad kan vara med på den resan. Friskt vågat, hälften vunnet, törs man säga. Men ropa inte hej än. Det finns många hinder på vägen innan Heart Aerospace får luft under vingarna. Och om företagets framgångssaga kommer att fortsätta i Halmstad återstår att se.

Trots alla risker och eventuella hinder på vägen för Halmstads del finns det bara en sak att hoppas på, att förhandlingen med Heart Aerospace går i hamn. Det skulle bli ett lyft för flygplatsen – och för hela kommunen.

ANNONS
ANNONS