Kampanj. I valrörelsens slutskede har S spenderat över 3 miljoner på annonser, hundratusentals av dem har spenderats genom olika dotterbolag och underföreningar.
Kampanj. I valrörelsens slutskede har S spenderat över 3 miljoner på annonser, hundratusentals av dem har spenderats genom olika dotterbolag och underföreningar. Bild: Johan Nilsson/TT

Allt är tillåtet i kärlek, krig och valrörelse

Politisk annonsering från sidor utan direkt tydlig avsändare, köpta sökresultat som hamnar över myndighetsinformation och smutskastningskampanjer med rena lögner om meningsmotståndare. Det socialdemokratiska valmaskineriet är i full spinn.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

ANNONS
|

Samtidigt i Sverige. Sverige inför verkligheten. Välfärdsupproret. Kvinnofridsupproret. Är det sidor som dykt upp i ditt flöde på Facebook den senaste tiden? I så fall är det för att Socialdemokraterna har betalat för att du ska se dem.

S är det parti som spenderar mest på onlineannonsering – över 3 miljoner kronor bara den senaste månaden under valrörelsens slutskede.

I en genomgång visar journalisten Emanuel Karlsten hur S köpt annonser för hundratusentals kronor genom olika dotterbolag och föreningar. Regler för transparens som tillkom efter Cambridge Analytica-skandalen 2018 gör det möjligt att följa pengarna i online-valrörelsen.

Även om det går att luska fram att det egentligen är Socialdemokraterna och arbetarrörelsen som står bakom de olika sidorna, så är det långt ifrån uppenbart vid första anblick. Det är troligen precis det som är poängen.

ANNONS

Genom att göra sidor av det här slaget bryter S inte mot någon lag, men medvetet dunkla avsändarförhållanden befinner sig ändock i en moralisk gråzon. Karlsten påpekar att S inte är ensamma om att ha olika underhuggare vars koppling till partipolitiken kan kräva lite googlande för att bena ut – men S är ensamma om att använda den typen av sidor för att köpa politiska annonser.

Än mer tveksamt är att när man googlar "förtidsrösta" är det första resultatet en betald annons från S. Att annonsera på det viset är ett lömskt sätt att locka in väljare som söker information om hur man röstar på partiets egna hemsida.

Praktisk information om hur valet genomförs ges bäst av Valmyndigheten, och partier bör därför avstå från att betala för att deras hemsida ska dyka upp innan den neutrala myndighetens.

Fulspelet från arbetarrörelsen slutar inte där. Trots att en majoritet inom LO-kollektivet inte längre röstar S är man en betydande kugge i valmaskineriet. I slutspurten rullar man nu ut ett frontalangrepp på Ulf Kristersson och Moderaterna, med en kampanj där det hävdas att M vill utförsäkra cancersjuka (Expressen 29/8).

Man skräder inte orden när man talar om en "återinförd stupstock" och att sjuka människor kan komma att se självmord som enda utväg. Gunnar Strömmer, partisekreterare för M, menar att kampanjen är byggd på lögner. M har inga förslag som innebär att svårt sjuka hamnar utanför sjukförsäkringen. Faktum är att antalet utförsäkrade varit betydligt högre under S-regeringens år, jämfört med under Alliansen. Men det stoppar inte LO.

ANNONS

Smutsigt är bara förnamnet. Det brukar sägas att allt är tillåtet i krig och kärlek. Detsamma verkar gälla i valrörelse, åtminstone om man frågar Socialdemokraterna.

ANNONS