Skribentens resa blev två timmar försenad med ersättningsbuss.
Skribentens resa blev två timmar försenad med ersättningsbuss. Bild: Fredrik Almryd

Hallandstrafikens information brister

Hallandstrafiken är definitivt inte i framkant med it och information, menar skribenten.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Normalt brukar jag inte åka kollektivt men på måndagen 3/7 behövde jag åka till Jönköping och valde då tåg. När jag hade bokat biljetten kommer det upp att tåget är ersatt av buss i appen. På stationen går jag till info och tjejen där berättar trevligt att jag ska gå över till hållplats T där alla ersättningsbussar avgår.

Vi blir som en familj med resenärer som har trevligt för det är flera tåg inställda. Tiden går och avgången närmar sig, ingen buss, ingen information. Bussen kommer försent och vi åker i väg men kör fel direkt och hamnar på Sannarps industriområde.

ANNONS

När vi senare kommer ut från Halmstad åker vi en sightseeing genom Halland och Småland och stannar till i varenda byhåla och hamnar till slut i Vaggeryd där vi får gå av och ställa oss ute i ösregn i 30 minuter och vänta på en ny buss. När väl den kommer åker vi till Jönköping och kommer fram cirka två timmar försent.

När jag kommer hem funderar jag på varför ska jag åka kollektivt med Hallandstrafiken nästa gång? Allting kan hända under en resa och allt går inte som planerat varje gång men!

Hallandstrafiken är definitivt inte i framkant med it och information. De har ju inte ens kommit till papper och penna stadiet.

Hur svårt kan det vara att sätta upp en lapp med information eller varför inte hoppa några steg fram i it-åldern och sätta upp en digital informationsskärm vid hållplats T där det skickas ut information vad som händer?

Min upplevelse av denna dag är att Hallandstrafiken har mycket att jobba på och som vanligt för bolag med dålig service är det personalen ute som får rädda upp läget. Så plus till tjejen i kassan och den lokförare som skulle kört vårt tåg för ni försökte hjälpa oss resenärer.

ANNONS

Nu blev min resa två timmar försenad. Vem ska jag fakturera det?

Den medhavda matsäck kom väl till pass. Det lustiga var att min son fick böter för ogiltig biljett för något år sedan trots att appen inte fungerade. Efter mycket om och men skrevs den motvilligt av trots att det inte var hans fel att inte appen skickat vidare rätt information. Men som tur var gick det att plocka fram information hur appen används.

Kunden i fokus och kundupplevelse är kanske nya begrepp inom Hallandstrafik? Så Hallandstrafiken gör som HBK – gör om gör rätt!

Spelarna i HBK har sista åren börjat spela med hjärta och passion och vips vad händer då? Publiken kommer tillbaka, resultaten kommer och alla tycker det är roligt. Själv köpte jag årskort inför denna säsongen – win-win.

Tänk om Hallandstrafiken fokuserar på kunderna så kanske jag köper ett årskort av er också. Vem vet?

Chrille P

ANNONS