Replik. Svar på insändaren “En halv miljon kronor till graffiti prioriteras framför Skolverkets kursplan”, 6/9.
Skribenten ifrågasätter varför kommunen väljer att renovera graffitin på Söndrumsskolans skåp i stället för att lägga medel på praktiska moment i hem- och konsumentkunskap. Vi har förståelse för att man har synpunkter på hur medel fördelas i budgeten. Budgeten är satt för 2024 och pengarna är redan fördelade mellan de olika nämndernas verksamheter.
Renoveringen bekostas av kulturförvaltningen och inte av skolan, det är inte samma pengar som skulle gått till undervisning. Att låta bli att renovera graffitin på elevskåpen hade alltså inte frigjort några pengar till hemkunskapsundervisningen för läsåret 2024/2025. Inför 2025 finns det inga krav från politiken på anpassningar i budgeten för barn- och ungdomsförvaltningen.
Elever på Söndrumsskolan kommer inte enbart att ha teoretisk undervisning i hem- och konsumentkunskap. Skolan gör inte avsteg från Skolverkets kursplan. På Söndrumsskolan har eleverna i årskurs 6 praktisk och teoretisk undervisning i hem- och konsumentkunskap under detta läsår och årskurs 7–9 har till störst del teoretisk undervisning, med praktiska moment. Eleverna får den utbildning de har rätt till i hem- och konsumentkunskap enligt Läroplanen (Lgr22). Det är rektorn som fattar beslut om hur skolan organiserar undervisningen.
Skolan har en mängd olika uppdrag och ska också ge eleverna tillgång till konst och annan kultur som gynnar barns lärande på flera olika sätt. Tillgång till konst är en mänsklig rättighet enligt FN eftersom det har så stor betydelse för vår hälsa.
Halmstads kommun prioriterar miljöer för barn och ungas lärande.
Magnus Rindom (S), barn- och ungdomsnämndens ordförande
Sandra Löberg Erlandsson (S), kulturnämndens ordförande
LÄS MER:Beslut om mindre matlagning granskas av Skolinspektionen
LÄS MER:Laga lasagne på skoltid – en självklarhet för Örnaskolans elever
LÄS MER:Besparingar gör att skola drar in på matlagning i hemkunskapen