Rätt skall vara rätt!, tycker skribenten i en replik om vilka flyg som betalar för start och landning.
Rätt skall vara rätt!, tycker skribenten i en replik om vilka flyg som betalar för start och landning. Bild: Tim Aro/SvD/TT

Allmänflyget och Hemvärnet betalar för start och landning

Allmänflyget betalar för sin miljöpåverkan och det subventioneras inte.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Replik. Svar till insändare av ”Nagel i ögat”, 26/9.

Insändaren ”Nagel i ögat” accepterar reguljärflyg på Halmstads flygplats men ifrågasätter det så kallade ”Allmänflyget” som transporterar människor, utbildar piloter, spanar efter skogsbränder, hjälper Kustbevakningen och Sjöräddningen samt tjänstgör åt Hemvärnet och Marinen.

För några dagar sedan deltog Halmstads flygklubbs flygplan i övningar som utförs av Hemvärnet.

Flygklubbens medlemmar utför varje sommar, till självkostnadspris och utan några som helst lönekostnader, skogsbrandsbevakning enligt myndigheternas direktiv och önskemål. Ett flertal stora skogsbränder förhindras varje år tack vare detta.

Förutom organiserade flygningar enligt ovanstående så gör medlemmar i Halmstads motorflygklubb löpande viktiga uppdrag åt Kustbevakningen och Sjöräddningen. Det är en verksamhet som ger resultat och som berörda myndigheter är mycket tacksamma över att klubben utför till en så låg kostnad för skattebetalarna. Många gånger utförs dessutom spontana och oplanerade utryckningar för att bistå Sjöräddningen och Kustbevakningen.

ANNONS

Många, för att inte säga huvuddelen, av de starter och landningar som sker via flygklubben utförs av unga kvinnor och män som håller på att utbilda sig till professionella piloter. Piloter som en dag flyger ”Nagel i ögat” till Stockholm … eller till solen … eller hem i ambulansflyget.

Ja, Allmänflyget (Halmstads motorflygklubb) betalar stipulerade vederbörliga landningsavgifter och ett modernt lätt flygplan (som klubben har) förbrukar cirka 45 liter bränsle under en resa till Stockholm, ungefär samma förbrukning som en större bil.

Allmänflyget betalar för sin miljöpåverkan och det subventioneras inte. För närvarande är priset på flygbränsle 32 kronor per liter, alltså cirka 10 kronor mer än den som man tankar våra 7,2 miljoner bilar med.

Rätt skall vara rätt!

Bengt ”Ben” Olander

ANNONS