Sverige ligger efter när det gäller säkerhet för cyklister, anser skribenten.
Sverige ligger efter när det gäller säkerhet för cyklister, anser skribenten. Bild: Sara Johari

Sällan att bilister visar hänsyn

Det har de senaste åren blivit bättre för cyklister i Halmstad, men fortfarande känns det som att trafikplaneringen utgår ifrån bilar.

ANNONS
|

Replik på insändare om trafik och cyklister i HP 30/7.

Uno, som cyklist kan jag säga att jag inte riktigt känner igen mig av bilden som du målar upp. Det har de senaste åren blivit bättre för cyklister i Halmstad, men fortfarande känns det som att trafikplaneringen utgår ifrån bilar. Om man dessutom vågar cykla på en landsväg, vilket man har rätt till, så är det ofta med livet som insats. Det är sällan bilister visar hänsyn och håller säkra avstånd. I södra Europa är trafikreglerna mycket striktare kring trafiksäkerheten för cyklister och bilar håller ett säkert avstånd. Sverige ligger helt enkelt efter.

ANNONS

Vi är mitt i en härjande klimatkris med en global uppvärmning till följd av bland annat bilism och flyg. Det är absolut nödvändigt att sluta flyga och minska bilkörandet. Att klaga på för få parkeringsplatser är att tänka fossilt. Blåljus och varutransporter kommer inte att ha några problem att ta sig fram i befintligt vägnät om vi andra ställer om genom att gå, cykla och åka kollektivt.

Okej, tänker du nu, men elbilar då? Nja, de är visserligen bättre, men vi kan inte ersätta alla dagens fossilbilar med elbilar, jorden har helt enkelt inte de resurserna. Om införandet av elbilar ska få någon effekt så måste man skrota fossilbilarna som blir utbytta, inte omvandla dem till A-traktorer för lata ungdomar.

Du hänvisar till en gammal slogan framtagen av fossilindustrin, men sanningen är att den inte stämmer, däremot så kommer jorden att stanna om vi inte slutar använda förbränningsmotorn.

Fredrik Ängdervik

Extinction Rebellion

ANNONS