Tågtrafiken debatteras med utgångspunkt från  Swecos stråkutredning Hyltebruk – Halmstad.
Tågtrafiken debatteras med utgångspunkt från Swecos stråkutredning Hyltebruk – Halmstad. Bild: HP/arkiv

Europa har börjat tänka tåg – hur tänker man här?

Kan någon förklara hur man kan lägga pengar på en utredning, som bara löser delar av ett betydligt större problem?

ANNONS
|

Angående Swecos stråkutredning Hyltebruk – Halmstad. Kan någon förklara hur man kan lägga pengar på en utredning, som bara löser delar av ett betydligt större problem?

Swecoutredningen målar upp en tåglinje mellan Hyltebruk och Halmstad, till en kostnad av flera hundra miljoner. Samtidigt föreslås busstrafik mellan Torup och Smålandsstenar. Man hävdar att det är för lite resande på tågen. Men skulle det bli fler resande med en buss? Det bara bryter ju av HJN-banan, som så smidigt möjliggör resande för skolelever och jobbpendlare – alla i Hylte kommun bor ju inte i Hyltebruk!

Och för klimatets skull ska folk köpa elbilar. Men man kan väl inte skicka gods i små elbilar eller med bussen? Varför inte elektrifiera järnvägen, som redan finns? Det gör man väl på Smålandssidan – ska vi bara tänka lokalt bypolitiskt, eller vad menar Hallandstrafiken? HNJ-banan är dessutom en viktig alternativ väg till Stockholm och vidare upp till Norrland. Europa har börjat tänka tåg. Jag begriper inte hur man tänker i Halmstad!

ANNONS

Evy Johansson, Rädda Krösatågen

ANNONS