"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor. I många fall köper man inte för att man behöver utan på impuls för att det är rabatterat. I stället borde vi återanvända det vi redan har, skriver Marie Ekholm.
"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor. I många fall köper man inte för att man behöver utan på impuls för att det är rabatterat. I stället borde vi återanvända det vi redan har, skriver Marie Ekholm. Bild: Henrik Montgomery/TT

Black Friday återlanserad som en konsumismens helgdag

"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor.

Det här är en insändare. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i insändaren.

ANNONS
|

Fredagen den 24/9 1868 kollapsade guldmarknaden i USA. Människor såg sina pengar försvinna i ett svart hål. Det var historiens första "Black Friday". När begreppet återlanserades blev det en konsumismens helgdag. I en tid då koldioxidutsläppen stiger som följd av hejdlös konsumtion har "Black Friday" blivit "Black Week".

Förra året handlade svenskarna för 13,5 miljarder under "Black Week". Mycket av tillverkningen sker i dag i andra länder. Svenskarna har outsourcat de ekologiska och miljömässiga problem som kopplas till produktionen. 63 procent av Sveriges utsläpp av koldioxid uppstår i andra länder enligt Naturvårdsverket.

"Black Week" och köphetsen kring julen ökar konsumtionsvolymen av nya varor. I många fall köper man inte för att man behöver utan på impuls för att det är rabatterat. I stället borde vi återanvända det vi redan har.

ANNONS

Bojkotta köphetsen! Köp bara det du behöver, helst på andrahandsmarknader! Fira julen i gemenskap och glädje tillsammans med andra människor!

Marie Ekholm, medlem i MP de Gröna och Klimataktion

ANNONS