På 1990-talet var mitt företag generalimportör för världens största cykelföretag. Men det är inte därför jag blev ombedd att tala på Internationella bilfria dagen i Laholm den 22 september.
För i dag är jag aktiv inom miljö- och klimatrörelsen, bland annat i Klimatnätverket södra Halland som samlar 16 organisationer som står bakom kravet på handling för klimatet minst i nivå med Parisavtalet. På Internationella bilfria dagen passar jag på att ta upp en av mest debatterade klimatfrågorna efter kärnkraften under valrörelsen.
Ska man blockera trafik? Ni som tycker man ska blockera trafik för att uppmärksamma klimatkrisen, med risk att stoppa ambulanser eller andra brådskande transporter, kom ihåg att det inte alltid syns vem man stoppar i trafiken. Kanske en stressad förälder som fått samtal från förskolan om barn som skadat sig?
Ingen läsare som tycker det är lämpligt att blockera trafik? Bra, det tycker inte jag heller. Jag deltar ogärna i vägblockader. Men jag misstänker att många av er som kokar av ilska över klimataktivister själva deltar i vägblockader.
En annan stor fråga inför valet var brott och straff. Ska dom som hindrar blåljus straffas? Vad tycker du? Håll fast vid din tanke om lämpliga straff för dem som blockerar blåljusfordon.
Mindre än en trafikstockning på miljonen orsakas av missnöjda bönder, lastbilar i protestaktioner, klimataktivister eller rörelser som gula västarna. Övriga 999 999 trafikstockningar orsakas av ensamma förare i personbilar under rusningstrafik. Vem talar om minuterna som kan vara skillnad mellan liv och död i ambulansen bakom en krypande kö av ensambilister? Vem kräver att dom ska ta bussen, tåget, cykla eller sättas i fängelse? I fyra av fem bilar sitter en ensam förare som förorenar och orsakar klimatkris.
Fundera gärna på din egen roll som trafikant. Finns det bättre lösningar?
Beräkningen på antal trafikstockningar bygger på följande:
Det finns 4 000 städer med över 100 000 invånare. Tar man detta gånger 365 dagar blir det cirka 1 500 000 trafikstockningar om året utifrån en trafikstockning per dag och stad. Kanske handlar det snarare om över tio miljoner trafikstockningar om året.
Vi behöver ifrågasätta bilnormen. Särskilt i städerna där tillgången till kollektivtrafik är god. 80 procent av resorna med personbil är tre till fyra kilometer, enligt Naturvårdsverket. Det tar max tio minuter att cykla den sträckan.
7 000 personer dör årligen på grund av utsläpp från trafiken bara i Sverige. Giftiga partiklar från bromsar, däck, asfalt och utsläpp från avgasrören är orsaken. När ska det bakas in i nollvisionen över antal döda i trafiken? I vilka andra sammanhang tycker vi att 7 000 döda är ointressant? Som en jämförelse dör under 50 personer i de skjutningar som dominerade valrörelsen.
Att ifrågasätta bilnormen väcker mycket ilska i dagens samhälle. Men det måste göras.
Palle Nielsen
Knäred, miljödebattör