”Att bygga ut kollektivtrafiken och införa gratis eller billiga månadskort som i Tyskland är en bra början på den samhällsomställning vi faktiskt måste genomföra.”
”Att bygga ut kollektivtrafiken och införa gratis eller billiga månadskort som i Tyskland är en bra början på den samhällsomställning vi faktiskt måste genomföra.” Bild: Jari Välitalo

Gör det billigare att resa kollektivt

Vi lever i klimatkrisens och omställningens tid. Det är dags att ge oss som vill åka kollektivt möjlighet att göra det. Det skriver miljödebattören Palle Nielsen.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i debattartikeln.

ANNONS
|

Inför valet lovar klimatdöva politiker sänkta bränslepriser. Trots att vi just nu ser precis det klimatforskarna varnat oss för. Extremväder med uttorkade floder, vattenbrist och värmerekord i ett tempo media knappt ens hinner rapportera.

Men jag förstår, dagens bränslepris är en klump i magen om man lever på marginalen. Själv kör jag på biogas som på bara några månader gått från 18 till 60 kronor kilot. En prisutveckling som troligen skapat kravaller och vägblockader om det handlat om bensin eller diesel.

Men oavsett hur vi vrider och vänder på bränslepriserna: Det måste väl ändå vara bättre att göra det möjligt att ställa om än svårt att överleva för att vi lät bli?

ANNONS

Fossila bränslen måste fasas ut rasande fort. Och tyvärr tror jag att höga bränslepriser är det vad som krävs för att fler ska välja bort det fossila.

Men vi ska inte jaga lantbrukare med skyhöga bränslepriser med skenande matpriser som följd. Vi ska inte heller jaga folk i glesbygd som inte har något alternativ till den bil de redan köpt, ofta lurade att tro deras fossildrivna bil var en ”miljöbil”. Men vi kan faktiskt ifrågasätta bilen i tätbebyggda områden med utbyggd kollektivtrafik och bra cykelvägar.

Därför säger jag, låt bränslepriserna skena, det ska vara lönsamt att ställa om! Men det ska också vara möjligt att bo kvar på landsbygden. Det kan lösas genom skattelättnader och reseavdrag i glesbygd. Då kan man själv välja om man vill använda pengarna på macken, investera i elbil, cykel eller skaffa busskort som komplement till bilen. Att låsa fast folk i destruktivt fossilberoende med sänkta bränslepriser är det dummaste vi kan göra!

Enligt SCB har bensinpriset gått upp 71 procent under 2000-talet medan priset på kollektivtrafik stigit med 139 procent. Varför är det bara priset vid pumpen en del politiker stör sig på när det blivit ännu dyrare att åka kollektivt? Trots att kollektivtrafiken tar mindre utrymme i trafiken och är bättre för miljön, klimatet och hälsan.

ANNONS

För mig som bor i Knäred, i utkanten av Hallandstrafikens område, finns det bara ett fåtal bussar per dag, kvällar och helger går nästan inga bussar alls. Men mitt busskort är ändå lika dyrt som för dem som bor centralt med tillgång till väl utbyggd kollektivtrafik. Hur många Knäredbor väljer ett busskort för 15 000 kronor per person och år till bussar som knappt finns, när det ändå krävs egen bil upptill? Men med gratis busskort hade många av oss tagit bussen. Särskilt om det är dyrt att ta bilen!

Vi lever i klimatkrisens och omställningens tid. Det är dags att ge oss som vill åka kollektivt möjlighet att göra det. Att bygga ut kollektivtrafiken och införa gratis eller billiga månadskort som i Tyskland är en bra början på den samhällsomställning vi faktiskt måste genomföra.

För övrigt vill jag ha tågstopp i Knäred och Veinge snarast!

Palle Nielsen

Knäred, miljödebattör

ANNONS