Följande erfarenheter har jag gjort efter arbete i skolans värld sedan 1970: En F–6-skola skapar bättre förutsättningar för barnen genom att:
• Man är på samma skola från F-klass till klass 6. Man behöver inte byta skola mellan årskurs 3 och årskurs 4!
• Övergången från årskurs 3 till årskurs 4 är svår genom att man byter skola, ny lärare och nytt stadium – lågstadium till mellanstadium med 40 minuter längre skoldag varje dag. Övergången är mycket lättare att förbereda, om eleven är på samma skola.
• På en större skola är barnen på samma skola från morgon till kväll. Åker inte iväg på idrott och slöjd under dagen.
• Skolan är inte så sårbar vid frånvaro som sjukdom och annat. Fler som kan gå in och täcka upp.
• Lättare att få behörig personal på en större enhet. Fler arbetskamrater.
• Tillgång till ”specialister” ökar såsom specialpedagog och speciallärare, elevhälsan, rektor och biträdande rektor. Särskilt viktigt för elever med resursbehov!
• Dyrare att driva en mindre skola och det är lättare att få bra ekonomi på en större enhet! Skolan bör ha fler än 100 elever!
• På en F–6-skola kan syskon gå på samma skola, vilket ger ökad trygghet för barnen.
• Större förutsättningar för alla att hitta en kompis i en större skola. Enormt viktigt!
• En större skola har ofta en större gymnastiksal, vilket är utmärkt för barnen och deras rörelsebehov.
• Samarbete är A och O! Möjligheterna ökar på en större skola med fler lärare.
• Fler lärare ökar möjligheterna att lära av varandra och stötta varandra. Kollegialt lärande!
Slutligen mitt ideal: F–6-skola och fritidshem skall vara nära en förskola!
Bo Tengqvist (S)
vice ordförande i utbildningsnämnden
Skummeslövsstrand