Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

50 konserter gjorda – men 80 återstår

I går kväll Tivoli i Köpenhamn – i morgon Slottsskogsvallen i Göteborg. Roxette är framme vid årets 50:e konsert, men den sista på den makalösa comebackturnén ”Charm school” ligger ett år fram i tiden – i augusti 2012.

– Det blir den största turnén som Roxette någonsin har gjort, större än både ”Join the Joyride” och ”Crash! Boom! Bang!” på 90-talet. Så när allt är över har vi gjort 130 konserter och har spelat för över 1,3 miljoner människor, säger Per Gessle på tillfälligt besök hemma i Halmstad.

Roxettes comeback när Marie Fredriksson kände sig redo igen har överträffat de vildaste förväntningarna.

Resan över världen började i ryska Kazan den 28 februari och kommer alltså att hålla på ett drygt år till.

– Efter Göteborg har vi 80 konserter kvar. Det känns helt sjukt. Men vi har i alla fall satt ett slutdatum till augusti 2012.

Nästan överallt har det varit fullsatta arenor.

– Så fort vi lämnar en stad vill arrangören boka oss på nytt och det är det bästa betyg man kan få, påpekar Per.

Hur kunde det då bli så med ett band som de flesta, i dubbel bemärkelse, hade räknat ut?

– Jag tror att det blev en slags dominoeffekt när Marie kom tillbaka, i kombination med att vi tillhör de band som har byggt upp en låtkatalog, ett eget sound och fått en egen publik.

– Nästan alla artister på den här nivån i dag är, med undantag av Coldplay och några till, gamla artister som har samma grund att stå på medan de nya, unga från ”Idol” och liknande varken hinner utveckla sitt sound eller egna låtar.

– Men man inser samtidigt hur stora vi var på 90-talet när vi kommer tillbaka till platser där vi fortfarande har publikrekordet.

Att ”She’s got nothing on (but the radio)” för ett tag sedan låg fyra på World Chart över världens mest spelade låtar visar också på Roxettes återvunna status.

– Vi har aldrig någonsin spelats så mycket på radio som i dag, men det är främst tack vare Ryssland, Sydamerika och Östeuropa där vi är riktigt stora.

Om Marie Fredrikssons hälsa före turnén var ett frågetecken har den nu förvandlats till ett enda stort utropstecken.

– Ja, det är världens konstigaste, men bästa, rehab för henne. Hon svävar på moln och numera vågar hon ta risker, prata med fansen och gå fram och ta emot blommor. När vi i förra veckan spelade i Locarno i Schweiz inför 14 000 personer var det nog det bästa jag sett henne göra sedan – tja, 90-talet, berättar Per.

Under resans gång har också planerna på en ny platta tagit form under arbetsnamnet ”2rism” – det vill säga en ny ”Tourism” med både studioinspelningar, liveupptagningar och inspelningar på soundcheck och liknande.

– Jag har skrivit en del nya låtar och vi har redan spelat in fem och har mer studiotid bokad. Men jag har också hittat gamla inspelningar där vi ska försöka behålla sången.

– Fast en ny platta är mer som terapi för oss i bandet, att ha något nytt att spela på konserterna.

För skivförsäljning finns det ingen som längre kan leva på.

– ”Charm school” har sålt 500 000 i världen, vilket är fantastiskt med dagens mått mätt. Annars är det nästan omöjligt att leva på att vara låtskrivare i dag, så jag är glad över att ha fått vara med om det.

– Klyftan mellan de fattiga och rika banden har vuxit, eftersom du i dag nästan måste upp på ishallsnivå för att få en turné att gå runt ekonomiskt.

– Själva sätter vi en prislapp som täcker alla omkostnader och garanterar en viss vinst. Det är också det som har hindrat oss från att göra en USA-turné, eftersom ingen arrangör där har vågat satsa på oss. Men jag är för gammal för att åka runt utan att få betalt för det, skrattar Per, 52 år – men uppenbarligen inte för gammal för 130 konserter...