Han har ritat det omstridda hotellet: ”En länk mellan city och Österskans”

Fem rum färre, en aningen smäckrare topp och en tydligare historisk förankring – nu finns ett nytt förslag till detaljplan för hotellet vid Österskans. Och för första gången berättar arkitekten Hans Forsmark om hur han tänkt när han ritat den omstridda byggnaden.

ANNONS
|

Det har varit mycket turbulens runt planerna på det 16 våningar höga hotellet – så mycket att en grupp motståndare fått igenom en folkomröstning som ska hållas den 23 januari nästa år. När det första förslaget till detaljplan var ute på samråd 2020 kom det in mängder av synpunkter, både från privatpersoner och myndigheter. En tung remissinstans som länsstyrelsen befarade till exempel att byggnaden skulle bli ”en solitär i ett i dag öppet stadsrum” och utgöra en barriär som kunde hota den historiska kulturmiljön.

Hans Forsmark.
Hans Forsmark. Bild: Anders Bobert

– Jag ser den mer som en länk mellan Nissans båda stränder, mellan city och Österskans – men också mellan olika tidsepoker, säger Hans Forsmark från White Arkitekter i Stockholm. Så fort han fick uppdraget att rita ett av bidragen till den tävling som kommunen utlyst (se fotnot) reste han hit och gick runt i området. Av kollegorna på White i Halmstad fick han också veta att många av stadens invånare upplever att man inte tar tillvara på närheten till Nissan.

ANNONS
Bild: White Arkitekter

– Jag håller verkligen med. Det känns som att stadslivet inte riktigt nått över Österbro. I dag består Österskans av en stor och ganska trist asfaltsyta med en massa vägar kors och tvärs. Jag tycker att platsens förhållande till Nissan är en potential som inte utnyttjas.

Ett sammanhållet stadsrum av tre parker

Hans Forsmark menar att hela idén med ett hotell där – en idé som ursprungligen kommer från kommunen, understryker han – är att skapa en livskraftig plats för Halmstadborna som också lockar besökare.

– I dag tenderar torg och kvarter där det finns hotell att bli väldigt levande, eftersom de även drar till sig människor som bor på orten. De vill ju också äta på restaurang, handla i saluhallen och ta en drink i skybaren.

Bild: White Arkitekter

Att skapa ett sammanhållet stadsrum av de tre parker som omger Österskans har också varit en ambition för Hans Forsmark:

– Picassoparken har en ganska urban karaktär, medan Kapsylparken är mer som en lugn oas. Och så har vi Teaterparken, som känns som en utomhusfoajé till Teatern. Med hotellet och det stora torg som uppstår när man river det gamla resecentrumet, kan de gröna oaserna haka i varandra på ett häftigt sätt.

Modern stil inte så kontroversiellt

Hans Forsmark insåg också att det runt Österskans redan fanns ett antal dominerande offentliga byggnader, som alla är från olika tidsepoker: 035-huset från 1930-talet, Teatern från 1950-talet och Stadsbiblioteket från 2000-talet. Att rita ett högt hotell i modern stil, såg Hans Forsmark därför inte som så kontroversiellt.

ANNONS

– Min uppfattning är också att den vertikala hotellbyggnaden kommer att skapa ett spännande samspel med det horisontalt utbredda Stadsbiblioteket. Men genom hotellets placering får de också stå var för sig.

Österskans anno 1677, enligt Erik Dahlberg.
Österskans anno 1677, enligt Erik Dahlberg.

Samtidigt ville Hans Forsmark ta vara på platsens historia.

– Förr kom man till Halmstad via Laholmsvägen, och tog sig in i centrum via porten som låg vid Österskans. Hotellet kommer att ligga ungefär där den gamla landsvägen mötte staden och det tycker jag är en fin poäng, säger han och fortsätter:

– Delar av vallarna i den gamla befästningen syns fortfarande i Kapsylparken. Och på 1800-talet var det ju hamnverksamhet längs kajerna i området, och industrier bort mot järnvägsbron. Därför har vi valt en robust bas, med ett parti med tegel, för saluhallen, och en kraftig trästomme i restaurangdelen mot Nissan.

Mönster på glaset skapar en skimrande yta

Fasaden till de högre delarna av byggnaden, alltså de två klossarna som ligger på varandra med en lätt vridning, är gjord i glas. Man har använt en metod där man med hjälp av mönster på glaset skapar en skimrande yta – ”ungefär som fiskfjäll”, förklarar Hans Forsmark:

– Fasaden, och även fönstren, består av glasrutor som är 60 centimeter breda och tre meter höga. Det tryckta mönstret gör att de varierar i gråhet och vithet, och tillsammans skapar det där skimrandet.

ANNONS

En annan viktig sak för Hans Forsmark var att man inte ska uppleva att hotellet har en baksida. Därför finns det ingångar från flera håll.

– Hotellobbyns entré ligger i hörnet mot Strandgatan, restaurangen nås från platsen vid brofästet och saluhallen vänder sig mot teatern vid torget – som vi kallar Kulturtorget.

Vi har minskat antalet rum från 200 till 195 för att ge huset en slankare silhuett.

Vad gäller huset höjd har den inte förändrats i det aktuella planförslaget, som ska upp i ksu, kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott, den 30 november.

– Nej, höjden är förutsättningen för att antalet efterfrågade rum och de önskade funktionerna ska få plats. Att ta bort någon våning på byggnaden gör den inte bättre, och den kommer fortfarande att vara hög. Om höjden är ett problem ska man göra en väsentlig minskning och då är det ett annat projekt, som i mitt tycke inte ger platsen den dignitet som den förtjänar.

– Vi har prioriterat att byggnaden ska ha ett litet fotavtryck men synas som en orienteringspunkt på håll. Dock har vi minskat antalet rum från 200 till 195 för att ge huset en slankare silhuett.

”Det viktiga är väl att man ger plats för olika åsikter”

Vad gäller turbulensen kring hotellets vara eller icke vara, konstaterar Hans Forsmark att en hög byggnad ofta skapar ofta opinion, och att Halmstadborna måste få ha sitt inflytande i processen.

ANNONS

– Det viktiga är väl att man ger plats för olika åsikter om hur man vill att stadens ska utvecklas, så att det inte bara är de som skriker högst som bestämmer hur bilden ska se ut.

Bild: White Arkitekter

Fakta om hotellet

• Hotellets bottenplatta är 1 560 kvadratmeter. På plan 1 finns en restaurang mot Nissan, lobby och en saluhall. På våning 2 finns konferenslokaler, mer mera.

• Våning 3 är ett spa, med en terrass mot Nissan. Våning 4-9 är hotellrum. På våning 10 finns personalutrymmen, samt fläkt- och teknikrum. Våning 11-15 är hotellrum, medan 16-17 rymmer en skybar med takterrass.

• Huset är 58 meter högt, och området som ingår i förslaget till ny detaljplan är totalt 15 500 kvadratmeter. Under hotellet ska det också byggas ett parkeringsgarage, som man kör ner i via en ramp från Strandgatan.

• I det nya förslaget till detaljplan har hotellet 195 rum, tidigare var det 200.

(Källa: Hans Forsmark, arkitekt på White)

Bakgrund till tävlingen om Österskans

Det var i april 2017 som kommunstyrelsen i Halmstad utlyste en markanvisningstävling för Österskans. Förslaget skulle omfatta saluhall, hotell, konferens och restaurang, och tanken var att skapa en kulturell knutpunkt vid Nissan. Halmstads kommun ville hitta en aktör som genomförde projektet med hög kvalitet och med ”stark arkitektonisk karaktär.” Det vinnande bidraget blev ”Nya sammanhang”, och bakom förslaget låg Serneke, Fem Hjärtan, White och Winn Hotel Group.

(Källa: Halmstads kommun)

ANNONS