Halmstads kommun är starkt kritiskt till Hallandstrafikens plan på att dra in på hundratals bussturer. ”Vi accepterar inte dessa märkligt motiverade förslag”, säger Stefan Pålsson (S), samhällbyggnadsutskottets andre vice ordförande.
Halmstads kommun är starkt kritiskt till Hallandstrafikens plan på att dra in på hundratals bussturer. ”Vi accepterar inte dessa märkligt motiverade förslag”, säger Stefan Pålsson (S), samhällbyggnadsutskottets andre vice ordförande. Bild: Hallandstrafiken och Jari Välitalo/Arkiv

Halmstad sågar förslag om indragna bussturer

Hallandstrafikens förslag om att dra in hundratals bussturer i Halland faller inte alls Halmstads kommun i smaken. I sitt remissvar uppmanar man trafikbolaget att tänka om – och tänka tvärtom: ”Istället för att skära ner, satsa på att vinna tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken”.

ANNONS
|

I en årlig kollektivtrafikplan beskriver Hallandstrafiken hur man vill utveckla buss- och tågtrafiken det kommande året och i en remissrunda får de halländska kommunerna möjlighet att tycka till.

Planen för 2021 handlar däremot inte mycket om utveckling, utan om hur Hallandstrafiken ska hitta ett ”nytt normalläge” efter att under pandemin ha tappat nästan hälften av sina resenärer och intäkter.

Bolaget, som ägs av Region Halland, föreslår att tågtrafiken på Västkustbanan lämnas orörd, men vill däremot spara 17 miljoner kronor på att dra in bussturer och på att avsluta försöket med fler turer på HNJ-banan mellan Halmstad och Jönköping.

ANNONS

Läs mer: Hallandstrafiken vill dra in hundratals bussturer

Accepterar inte förslagen

Men det remissvar som Halmstads kommun nu formulerat, och som på tisdagen godkändes av kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott, kan milt beskrivas som kritiskt.

– Vi accepterar inte dessa märkligt motiverade förslag. Pandemin är inte ett nytt normalläge. När vi är vaccinerade och redo att röra oss igen, så måste däremot ett ökat kollektivt resande bli det nya normalläget, säger Stefan Pålsson (S), samhällbyggnadsutskottets andre vice ordförande.

I remissvaret skriver man ”Det är inte läge att montera ned. Ge det tre år, satsa på marknadsföring, förvalta det vi har och utvärdera. Har vi tre år efter avslutad pandemi koll på vad det nya normala är, då kan det vara dags att diskutera förändringar i utbud”.

Fyller på med bostäder

Halmstads kommun hänvisar också till sin Översiktsplan med sikte på år 2050, som varit ute på samråd hos bland annat hos Hallandstrafiken och Region Halland. ”Det borde därmed inte vara någon nyhet för Hallandstrafiken vilken inriktning kommunen har för utvecklingen. Vi fyller på med bostäder längs med kollektivtrafikstråken medan Hallandstrafiken skär ned, det rimmar inte”.

När det gäller förslaget om att låta trafiken på HNJ-banan återgå till ett färre antal turer förklarar man att ”Vi vill lyfta vikten av en fortsatt god kollektivtrafikförsörjning i stråket Hylte – Halmstad. I vårt förslag till översiktsplan är detta ett av de stråk som förväntas växa”.

ANNONS

Slutsatsen blir att Halmstads kommun vill att ” detta förslag till Kollektivtrafikplan kraftigt ska omarbetas inför antagandet”. Planen är tänkt att klubbas av Hallandstrafikens styrelse i slutet av juni.

ANNONS