Skarp kritik från underbemannad personal på äldreboende

Personal på äldreboendet Nissastrand i Halmstad som drivs av Attendo beskriver arbetssituationen under hösten och vintern som extremt ansträngd. Undersköterskan Izabela Winroth berättar att vardagen handlade om att hålla dem äldre vid liv, mer omsorg än så hade personalen inte tid för.

ANNONS
LocationHalmstad||

– Det har varit som en krigszon. Man fick prioritera vem som är viktigast att ta hand om. Den som kämpar för sin överlevnad och måste få mat eller den som satt med ett orent inkontinensskydd? Det viktigaste var att se till att de äldre överlevde, berättar Izabela Winroth.

Enligt personalen som HP träffat råder det en tydlig tystnadskultur på arbetsplatsen. Undersköterskan Izabela Winroth har fått nog och vill berätta men hennes kollegor på boendet vågar inte ställa upp mer än anonymt. När Izabela först berättade om situationen för SVT Nyheter Halland fick hon höra att hon var den enda som klagade, därför vill nu några av hennes kollegor bekräfta bilden.

ANNONS

– Ingen vågar säga något. Man har fått lära sig att inte klaga på onödiga saker, för det kan påverka lönen i framtiden, säger en av de anonyma kollegorna. En bild som Attendos regionchef tillbakavisar.

Personal skickades på semester

Personalens främsta kritik handlar om att de tvingades arbeta underbemannade under en tid när de egentligen hade behövt extrapersonal. Under senhösten gick flera boende bort, delvis på grund av covid-19, och tolv rum stod tomma. Då uppmanades personal att ta ut sina semesterdagar. Izabela Winroth berättar att även om det då inte längre fanns covidsmitta på avdelningen som hon jobbar på var det en mycket krävande situation.

På avdelningen finns det plats för tio boende varav majoriteten smittades av covid-19 under hösten. Vanligtvis jobbar tre personer på dagpasset, men efter att personal uppmanats att ta ut sin ledighet var de ofta bara två på avdelningen. Något som de boende fått lida för menar Izabela Winroth.

– De äldre har påverkats både fysiskt och psykiskt. Förlorat avsevärt i kroppsvikt, blivit försvagade och mer förvirrade. De är i enormt behov av omsorg, omvårdnad och närkontakt. Inte minst de som sluppit smittan men som blivit försummade för att personalens fokus legat på de sjuka. Under pandemin har antalet personer som kräver dubbelbemanning dubblerats. Vi har bokstavligen kämpat för deras överlevnad, säger hon.

ANNONS

– Det var under den perioden som de äldre försökte återhämta sig och det var då de behövde oss och sina rutiner som mest. Det var då de skickade folk på semester, säger en av kollegorna.

Detta resulterade i stora brister i omvårdnaden menar personalen. Äldre har inte fått inkontinensskydd bytta i tid eller hunnit få någon stimulans för att personalen varit tvungna att prioritera de allra mest grundläggande insatserna. När fler behövde dubbel personal försvann tid som personalen annars brukar lägga på att prata och umgås med dem boende.

– Det är inte bara att leverera en tallrik med mat till någon. Ser du att personen inte äter på en eller två dagar måste du mata den personen. Vi fick mata personer som egentligen kan klä på sig själva, de tappade sin kognitiva förmåga helt enkelt. Det gick inte att sätta en människa ensam på toaletten, berättar Izabella Winroth.

Izabela Winroth jobbar som undersköterska på en demensavdelning på äldrebondet Nissatsrand som drivs av Attendo.
Izabela Winroth har flera gånger skickat mejl till sin chef och skrivit rapporter om avvikelser. Nu har hon fått nog och även kontaktat Halmstads kommun som just nu utreder ärendet. Bild: Roger Larsson

”Personalen behövde vila”

Att personalen som var kvar och de boende blev lidande av att andra uppmanades att ta semester håller Marcus Fält, biträdande regionchef för Attendo region syd, inte med om. Han har svarat på HPs frågor över mejl.

”Jag delar inte den bilden. Vi har varit måna om att personal ska kunna ta ut semester trots rådande omständigheter. Men vi har hela tiden säkerställt att personal finns för att täcka upp när det behövs”, skriver han.

ANNONS

På minst en avdelning har personalen ofta varit en man kort, har det varit medvetet att inte ersätta de som är borta fullt ut?

”Så fort vi får signaler om att bemanningen behöver öka så ser vi till att det görs. Sen har det, som jag tidigare nämnt, varit en utmaning emellanåt att få tag på personal eftersom sjukfrånvaron varit hög, till följd av pandemin och våra strikta rutiner. Men vi har alltid lyckats hörsamma de signaler som kommit från personalgruppen.”

Även verksamhetschefen för äldreboendet Nissastrand, Pernilla Rönntoft, har kommenterat kritiken i ett svar på en anmälan som Izabela Winroth skickat till kommunen.

”När verksamheten friskförklarades kom en period med många tomplatser och vi informerade personalen att vi inte kan bemanna fullt ut dels relaterat till att vi hade över en avdelning tom samt då personalen var trött och behövde välförtjänt vila. Vissa i personalen valde då att ta ut semester vilket cheferna uppmuntrade dem till.”

LÄS MER:Coronapandemin har blottat bristerna i äldreomsorgen

"Fortfarande inte återställd”

Idag har situationen stabiliserats och bemanningen på äldreboendet är bättre, men de anställda är fortfarande slitna. Personalen som HP pratat med berättar att de ofta kände sig tvungna att ställa upp på extrapass utan tillräcklig dygns- eller veckovila för att stötta sina kollegor.

ANNONS

– Nu i efterhand menar de på att vi ställde upp frivilligt, men det var det egentligen inte. Cheferna gav oss dåligt samvete om vi inte ställde upp, säger en av kollegorna.

Hur mår ni idag?

– Man är fortfarande inte återställd.

– Vi är konstant trötta.

– Det var inte ens att man tog dag för dag, för min del handlade det om att ta timme för timme. Att överleva passet.

Attendo tillbakavisar kritiken

Bilden av att de boende blivit lidande av underbemanningen delas inte av Attendo. Regionchefen menar att man alltid bemannar efter behov och att man trots stor sjukfrånvaro under pandemin lyckats med det.

”Vi har inte fått några som helst signaler på att omsorgen på boendet brister. Tvärtom har vi fått positiv respons från anhöriga, kommunen och de boende för våra strikta rutiner under pandemin och för vår öppna kommunikation. Jag vill även understryka att vi är noga med att informera alla anställda att de har en skyldighet att anmäla risker för missförhållanden och om något allvarligt har hänt”, skriver Marcus Fält.

Anställda upplever att kritiken inte tas på allvar, hur har kontakten varit med personalen?

”Vi har en bra och tät dialog med personalen oavsett om vi befinner oss i en pandemi eller ej för att säkerställa en god omvårdnad för de boende och att medarbetarna har rätta förutsättningar att bedriva en trygg och säker omsorg. Jag kommer själv åka till Nissastrand i närtid för att på plats möta medarbetarna och lyssna in deras synpunkter.”

ANNONS

Personalen överväger att sluta

Sedan Izabela talat ut i medier och skrivit flera rapporter om avvikelser pågår nu diskussioner med ledningen och arbetsgruppen på Attendo. Hon har också hört av sig Halmstads kommun som nu utreder situationen.

Samtliga ur personalen som HP pratat med berättar att de har övervägt att sluta på äldreboendet med anledning av situationen under hösten och vintern.

– Jag söker andra jobb men hade jag fått något vet jag inte om jag hade tagit det för de boendes skull eftersom jag inte vet vem som skulle ersätta mig. Man känner att det är ens skyldighet att stanna, säger en anonym kollegorna.

LÄS MER:Halland är klara med vaccinationen på äldreboenden

LÄS MER:Enstaka covidfall kvar på äldreboende i Halmstad efter vaccinering

ANNONS