Rekord för charkjätten – omsatte över en miljard

Charkuterifabriken nådde något av en milstolpe 2020. För första gången passerade Halmstadföretaget en miljard i årsomsättning. Ändrade matvanor under pandemin tros ha gett försäljningen en skjuts.
– Vi äter mer hemma, säger vd Kent Svensson.

ANNONS
|

Fjolåret gick bättre än väntat för Charkuterifabriken. Företaget hade räknat med en försäljning på 918 miljoner kronor, men lyckades alltså slå budgeten med marginal.

– Vi passerade en miljard 29 december. Så det var precis att vi klarade det, säger Kent Svensson.

Hur stor del pandemin spelat i den extra försäljningen är svårt att svara på. Men påverkat har den definitivt gjort, tror han.

– Vi vet att detaljhandeln som vi jobbar med går bra. Vi stannar ju hemma och äter mer hemma. Och vårt sortiment, som framför allt består av pålägg och bacon, följer med i den utvecklingen.

ANNONS

Vuxit till 200 anställda på nio år

Charkuterifabriken startade 2012 och har sedan dess vuxit till 200 anställda, varav 20 arbetar i företagets färdigrätts-anläggning i Söndrum. Resten jobbar i fabriken på Larsfrid, där aktiviteten pågår dygnet runt.

Varje vecka produceras ungefär 300 ton charkvaror.

– 185 ton är skivat pålägg och 85 ton är bacon. Resten är strimlat, som strimlad skinka och strimlad kyckling. Den artikeln har ökat oerhört under pandemin.

Produkter som dock inte gått lika bra 2020 är färdigrätterna.

– De har tappat 15 procent. Det beror nog på att det säljs mycket till folk som jobbar på kontor som nu arbetar hemifrån, kan jag tänka mig.

Av omsättningen på en miljard blir vinsten ungefär tre procent, enligt vd:n.

– Det behövs. Vi investerar ungefär 20 miljoner om året för att hålla maskinparken samt huset ”up to date” och vara med i utvecklingen.

Kan inte växa mer

Till sin nuvarande adress flyttade Charkuterifabriken i början av 2015 efter att lokalerna, som även tidigare användes av charkföretag, renoverats.

2019 byggdes fabriken ut, bland annat för att få plats med baconprodukterna som företaget då startade med.

Nu kan företaget inte växa särskilt mycket mer på platsen.

– Visst kommer vi öka volymen men det kommer inte bli samma härad. Vi kan inte gå till två miljarder. Det räcker inte huset till för.

ANNONS
”Vi kan inte gå till två miljarder. Det räcker inte huset till för,” säger Kent Svensson.
”Vi kan inte gå till två miljarder. Det räcker inte huset till för,” säger Kent Svensson. Bild: Jari Välitalo

Populäraste produkten

Alla produkter som produceras görs av kött från svenska gårdar. På senare år har fågel blivit mer och mer efterfrågat men den populäraste produkten är fortfarande rökt skinka.

– Alltid. I alla dess former, säger Kent Svensson.

Samtidigt kommer rapporter om att fler väljer att äta mer vegetariskt.

Blir ni oroliga då?

– Nej, absolut inte. Men jag tror att det vita köttet, det vill säga kalkon och kyckling, kommer att växa ytterligare, medan det röda köttet, nöt och fläsk, kommer att få det tuffare på sikt.

Fakta: Charkuterifabriken

Charkuterifabriken har 200 anställda. Räknas sommarjobbare och extrapersonal in sysselsätter företaget cirka 330 personer.

De största kunderna är Ica och Coop.

Företaget köper från tre slakterier, ett i Borås, ett i Kalmar och ett i Trelleborg. Kalkonen kommer från Österlen och kycklingen från Valla.

ANNONS