Ann-Charlott Mankell (M) uppger att förvaltningen har fått i uppdrag att upphandla en extern konsult som ska granska hemtjänsten.
Ann-Charlott Mankell (M) uppger att förvaltningen har fått i uppdrag att upphandla en extern konsult som ska granska hemtjänsten.

Hemtjänsten ska granskas av extern konsult

En intern utredning är inte nog. Nu ska hemtjänsten i Halmstad även granskas av en extern konsult.
– Det är bättre att någon utifrån utvärderar och tittar på problem och brister, säger Ann-Charlott Mankell (M), nämndsordförande.

ANNONS
LocationHalmstad||

Efter HP:s artiklar om stress och pressade arbetsschema inom hemtjänsten valde hemvårdsnämnden att tillsätta en internutredning.

LÄS MER:Malin från hemtjänsten har fått nog: ”Det här är sinnessjukt”

LÄS MER:Kommunal: Alla vet men ingen gör något

Syftet var att granska hur resurserna används samt ta fram förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.

Besök uteblev i pandemins spår

Tanken var också att besöka och ha en dialog med samtliga 20-talet hemtjänstgrupper i kommunen. Dock har pandemin satt käppar i hjulet för detta, men en delrapport har ändå kunnat lämnas till politikerna i hemvårdsnämnden.

Rapporten bygger dock endast på den bild som chefer och fackförbund har över arbetsmiljön, utifrån vad som ofta hörs ute i verksamheterna.

Enligt rapporten finns det flera saker som är orsaken till att arbetsmiljön upplevs som stressig. Det handlar om bristande tid för dokumentation, att utföra insatserna och att ta sig mellan kunder samt möjligheten att hinna ta rast och gå på toaletten.

ANNONS

Bristande stöd

För enhetschefernas del handlar det om bristande it- och chefsstöd, att man har fått ett ökat antal medarbetare, att för mycket tid läggs på att få ihop bemanningen samt att det har varit hög personalomsättning på HR-enheten vilket påverkat möjligheten att jobba proaktivt med personal- och rehabiliteringsärenden.

Arbetet med att hitta lösningar för att skapa en bättre resursfördelning fortsätter nu och digitala skyddsronder planeras på alla hemtjänstgrupper med start i januari, enligt rapporten.

Dessutom har nämnden gett förvaltningen i uppdrag att upphandla en extern konsult som ska kartlägga arbetsmiljön inom hemtjänsten och identifiera problemområden, berättar Ann-Charlott Mankell.

– Detta ska ske omgående och göras av någon som har erfarenhet och som har jobbat med dessa frågor tidigare, säger hon.

”Inte bra utvärdera sig själv”

Ni har ju redan beslutat om en intern granskning, vad är det som gör att ni även vill ha en extern?

– Vi vill visa att vi verkligen tar detta på allvar, men känner att det kanske inte alltid är så bra att utvärdera sig själv just när det gäller att hitta brister och identifiera problemområden. Då är det bättre att någon utifrån gör det, säger Ann-Charlott Mankell och fortsätter:

– Det här är viktigt och när vi nu har dragit i gång allt det här är det bra att vi undersöker situationen rejält en gång för alla.

ANNONS

Målet är att den externa rapporten ska redovisas för nämnden i april, men det beror lite på hur snabbt arbetet med själva upphandlingen går, tillägger hon.

ANNONS