Mataffärerna känner ingen större coronaoro

Större utbrott av covid-19 är sällsynt bland mataffärerna i Halmstad, visar en rundringning som HP har gjort. Handlarna känner sig trygga med restriktionerna de upprätthåller bland sin personal och för sina kunder.

ANNONS
|

I veckan rapporterades det om att flera ur personalen på Ica Maxi Flygstaden är bekräftat sjuka i covid-19. För personalen i mataffärerna är vardagen fylld av restriktioner och checklistor för att säkerställa att de kan arbeta och kunder tryggt kan fortsätta handla. Bland handlarna som HP har pratat med känner de inte av någon större oro.

Jörgen Westman, som är butikschef på Hemköp i city, meddelar att de har fortsatt med samma beredskap sedan i mars. Trots ökade restriktioner så ser han positivt på personalen och kundernas insats:

–Det finns oro i hela samhället, ingen vill ha Covid-19. Men personalen sköter det bra och kunderna har skött sig lika bra. De visar hänsyn och sköter avstånden jättebra.

ANNONS

Personalstyrkan på Hemköp i City har under året varit förskonade och inte haft några sjukdomsfall.

– Vi har tagit det på extremt stort allvar, detta handlar om att ta hand om sin personal på bästa sätt med utbildningar och checklistor. Vi har två telefonmöten varje vecka där vi, chefer, får ny information och håller oss uppdaterade hela tiden om vad som händer, berättar Jörgen Westman och tillägger:

–Våra kunder sköter sig väldigt bra och det tycker jag verkligen man ska lyfta. De visar hänsyn och det är kul att se.

Uppdaterar varje vecka

Ute på Hallarna berättar Joel Vallström, butikschef för Stora Coop, att även de håller sig uppdaterade veckovis.

– Vi har gjort hur mycket åtgärder som helst och vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer veckovis. Efter varje vecka uppdaterar vi internt om det ska ske några förändringar, säger Joel Vallström.

Hos personalen har han märkt av att vissa individer känner sig oroade, men att de har såpass bra interna rutiner och följer folkhälsomyndighetens rekommendationer för att alla ska känna sig trygga. Hos kunderna ser han en förbättring i hur de för sig i butiken nu gentemot sommaren.

– Vi har märkt att kunderna är duktigare med att hålla avstånd nu under hösten och vintern. De tar sitt ansvar och använder sig av handspriten, håller avstånd och nu på det senaste har vi sett fler munskydd.

ANNONS

Under året som gått har de haft två sjukdomsfall i personalstyrkan. För att motverka det trycker Joel Vallström på vikten av kontinuerlig städning.

–Just städ är något som har ökat väsentligt, speciellt nu när köpbeteendet har ökat i och med högtider. Vi städar beröringsytorna flera gånger per dag, både för våra kunders skull och för vår personals. Det är viktigt att man ska kunna känna sig trygg.

Fler använder munskydd

Likt Joel Vallström märker Sefidin Arifi, butikschef på Willys Öster, av att fler väljer att använda sig av munskydd när de handlar.

–Vi märker inte av någon oro från våra kunder, men fler väljer att använda munskydd.

Kring om personalen har haft bekräftade fall av covid-19 vill han inte uttala sig, men säger att det har funnits fall av förkylning.

–Av vad jag vet så har vi inga fall och all personalstyrka är på plats. Bland de förkylningar vi har haft har de rådgjort med läkare, alla i personalen ska följa gällande råd, säger Sefidin Arifi.

Alla har ett ansvar

Rikard Hillarp, som tillsammans med Heléne Hillarp driver Ica Maxi Högskolan, berättar att det finns en övergripande oro i samhället, men inget som utmärker sig hos dem.

– Det är klart att det finns en oro, men vi har alla ett ansvar att göra allt vi kan. Vi följer de bestämmelser som finns till punkt och pricka, säger Rikard Hillarp.

ANNONS

Han säger att de har haft människor som stannar hemma, men det har varit efter rådande bestämmelser.

Gemensamt hos de uppringda butikscheferna är farhågan om att handeln ska se en fortsatt negativ utveckling till följd av pandemin.

– Jag tror att det naturligtvis har negativa effekter på handeln i stort, oavsett vad man jobbar med. Det kommer fortsätta ske efterdyningar. Vi får hoppas, när det här är över, att folk inte glömmer bort att det finns butiker som behöver stöd och besök, säger Jörgen Westman.

ANNONS