Grenåfärjan välkomnades av flera tusen Halmstadbor vid invigningen den 1 februari, men bara en månad senare kom coronapandemin och satte käppar i hjulet. ”Vi tror det var helt rätt beslut att återuppta linjen Halmstad-Grenå”, säger Elisabeth Lönne, ny chef för Stena Lines Danmarkslinjer.
Grenåfärjan välkomnades av flera tusen Halmstadbor vid invigningen den 1 februari, men bara en månad senare kom coronapandemin och satte käppar i hjulet. ”Vi tror det var helt rätt beslut att återuppta linjen Halmstad-Grenå”, säger Elisabeth Lönne, ny chef för Stena Lines Danmarkslinjer. Bild: Jari Välitalo/Arkiv och Stena Line

Tufft år för Grenåfärjan – men Stena Line tror på framtiden

När färjan mellan Halmstad och Grenå återinvigdes den 1 februari var förväntningarna skyhöga. En månad senare kom coronapandemin och satte käppar i hjulet.
– Men vi ligger i startblocken för att komma igång igen, säger Elisabeth Lönne, ny chef för Stena Lines Danmarkslinjer.

ANNONS
|

Varken Elisabeth Lönne eller presschefen Carl Mårtensson sticker under stol med att Stena Line haft ett riktigt tufft år. På sina 18 färjelinjer har man tappat i snitt hälften av passagerarna och bara i Sverige har man tvingats säga upp 900 personer, vilket motsvarar en tredjedel av personalstyrkan. Kvar är nu cirka 4 000 medarbetare runt om i Europa.

– Men till skillnad från många konkurrenter så har vi seglat hela tiden. Grenåfärjan har haft 22 avgångar i veckan och det är bara lördagsturen som ställts in. Det innebär att de som behövt resa har kunnat göra det och att samhällsviktiga godsflöden har kunnat hållas igång, säger Carl Mårtensson.

ANNONS
Carl Mårtensson, presschef Stena Line, gläds åt att godstrafiken fått en så bra start på Grenåfärjan. ”Halmstads geografiska läge gör att vi nu kan konkurrera med bland annat Öresundsbron”.
Carl Mårtensson, presschef Stena Line, gläds åt att godstrafiken fått en så bra start på Grenåfärjan. ”Halmstads geografiska läge gör att vi nu kan konkurrera med bland annat Öresundsbron”. Bild: Stena Line

Godstrafiken gått över förväntan

Just det faktum att Grenåfärjan tar både passagerare och gods har visat sig vara räddningen. Medan Danmarksgränsen varit stängd för ”vanliga” passagerare under stora delar av pandemin har godstrafiken kunnat rulla på som vanligt. Till och med mer än vanligt.

– Det väger inte upp det vi förlorat på passagerarsidan, men intresset för godstrafiken har varit stort och överträffat våra förväntningar. Under pandemin har vi jobbat mycket med säkerheten ombord så att våra medarbetare, passagerare och chaufförer ska kunna känna sig trygga, berättar Elisabeth Lönne.

Läs mer: Godstrafiken håller den nya färjelinjen flytande

Färjan lockar företag till Halmstad

När Grenåfärjan flyttades till Halmstad hyste Stena Line förhoppningar om att kunna locka småländska, skånska och jylländska transportörer, som inte velat köra via Varberg. Så har det också blivit.

– Halmstads geografiska läge gör att vi nu kan konkurrera med bland annat Öresundsbron. Chaufförerna får både en kortare körsträcka och kan vila eller sova på båten. Det finns också en miljöaspekt. Frakt till sjöss istället för väg minskar ju utsläppen från godstrafiken, konstaterar Carl Mårtensson.

Emil Vranjancu, kommersiell chef på Hallands hamnar, märker också att fler företag fått upp ögonen för Halmstad:

– Man har upptäckt Halmstads möjligheter som en logistisk hubb, där det finns många fraktalternativ att välja på och där färjan blivit ytterligare ett. Vi för en dialog med flera bolag och jag vet att det också finns företag som kan tänka sig att etablera sig här, säger han.

ANNONS
Emil Vranjancu, kommersiell chef på Hallands hamnar märker att fler företag fått upp ögonen för Halmstad som ”logistisk hubb”.
Emil Vranjancu, kommersiell chef på Hallands hamnar märker att fler företag fått upp ögonen för Halmstad som ”logistisk hubb”. Bild: Annika Karlbom

Samarbetet med Danmark fick ta paus

Det nya samarbetsavtal mellan Halmstads och Norddjurs kommuner (där Grenå ingår, reds. anm.), som skrevs inför färjepremiären, har däremot inte hunnit bära frukt. Jonas Bergman (M), kommunstyrelsens ordförande förklarar:

– Vi har haft lite sporadisk kontakt, men avtalet handlade ju mycket om att gemensamt marknadsföra Kattegattområdet och att främja turismen. I år blev det istället fokus på att turista hemma, men vi kommer igen. Det är glädjande att godstrafiken ändå rullat på så bra.

Läs även: Halmstads + Norddjurs kommun = sant

Inför Grenåfärjans flytt till Halmstad skrevs ett samarbetsavtal som undertecknades av Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad, och Jan Petersen, borgmästare i danska Norddjurs kommun.
Inför Grenåfärjans flytt till Halmstad skrevs ett samarbetsavtal som undertecknades av Jonas Bergman, kommunstyrelsens ordförande i Halmstad, och Jan Petersen, borgmästare i danska Norddjurs kommun. Bild: Lone Bolther Rubin

Fortfarande aktuellt med en andra färja

Stena Line hyser nu förhoppningar om att restriktionerna för passagerarna snart kan lätta och trafiken återgå till det normala igen:

– Vi fick en väldigt bra start i februari och hann märka av ett stort intresse, inte minst från danska sidan. Bokningarna ökade med 50 procent jämfört med Varberg-Grenå-linjen, så vi känner en stor framtidstro. Att det finns ett stort lokalt engagemang både i Halmstad och Grenå/Århus betyder också mycket, säger Elisabeth Lönne.

Läs även: Långsam ökning av passagerare till Grenå

Att Grenåfärjan har två ben - frakt och passagerare - har varit räddningen under coronapandemin. Medan Danmarksgränsen till stora delar varit stängd för resande så har godstrafiken kunnat rulla på som vanligt.
Att Grenåfärjan har två ben - frakt och passagerare - har varit räddningen under coronapandemin. Medan Danmarksgränsen till stora delar varit stängd för resande så har godstrafiken kunnat rulla på som vanligt. Bild: Jari Välitalo

Fortfarande planer på en andra färja

I samband med flytten till Halmstad avslöjade Stena Line också att man ganska snart hoppades kunna sätta in en andra Grenåfärja, vilket skulle ge fler avgångstider att välja mellan. Enligt Elisabeth Lönne lever de planerna fortfarande:

ANNONS

– Marknaden får avgöra när det finns behov av ytterligare en färja, men vår vision om att fördubbla volymerna ligger kvar. Och vi tror det kommer att finnas ett stort sug efter att resa när pandemin är över, men kanske på ett lite annat sätt. Kanske vill man mer utforska sitt närområde och ta bilen med närmaste familjen. Vi tror det var helt rätt beslut att återuppta linjen Halmstad-Grenå.

Läs mer: Följ med på en tura till Århus

Läs även: Färjeplaner väcker minnen från förr

ANNONS