I ett inslag i Radio Halland den 21 november uttalar sig Daniel Modiggård från länstrafiken i Halland att tågen på HNJ-järnvägen kommer att gå som vanligt under 2021.
På journalistens fråga hur det blir efter 2022 svarar Modiggård att det inte är miljömässigt och ekonomiskt försvarbart att köra med dieseltåg och med för få resenärer. Vidare sa han att det förekommer parallella utredningar.
Sedan tre år tillbaka är det försök med utökad tågtrafik på sträckan. Den tidtabellen finns mycket att reagera på. Fram till klockan 12.12 på vardagar är de flesta avgångar från Halmstad. Trots det försöket har resandet ökat med 36 procent.
Ett bra trafikupplägg är en tidtabell med tåg varannan timme på samma minuttal så kallad takttabell. Med sju dubbelturer får man en bra spridning över trafikdygnet.
Det går att söka pengar från Klimatklivet via Naturvårdsverket för bidrag bland annat till upprustning av infrastrukturen samt för att minska klimatpåverkan.
En ny sträcka mellan Hyltebruk och Landeryd bör byggas och på sikt kan banan elektrifieras. Till dess kan dieseltågen ersättas med vätgaståg. Tågen på Kinnekullebanan och Inlandsbanan är tänkt att ersättas med vätgaståg.
Det kommer att läggas nytt spår vid Sennan. Detta spår kommer från Södra stambanan vilket innebär att det är mycket bra standard.
Halland är en expansiv region men där sitter bromsklossar som tror att Halland är det viktigaste och inte inser hur viktigt det är med goda anslutningar åt alla håll.
Med god vilja kan resandet öka på HNJ-banan. Turistnäringen har mycket att erbjuda, bland annat cykelpaket. Näringslivet har visat intresse med artiklar bland annat från flera handelskamrar och organisationer.
Banans sträckning gör att den bör klassas som regionalbana där staten tar ansvar. Den kan då avlasta Södra stambanan samt utnyttjas som omledning vid störningar. Detta samtidigt som den kan ingå i ett bra trafikupplägg i södra Sverige med goda anslutningar i övriga Sverige.
En annan järnväg som berör Halmstad är järnvägen från Hässleholm där det i dag går Pågatåg till Markaryd. Där sätter Halland också stopp för tågtrafik till Halmstad.
Halland har knappt 334 000 invånare. Region Skåne har 1,4 miljoner invånare. Västra Götalandsregionen har 1,8 miljoner invånare och Region Jönköping har 365 000 invånare.
Dessa regioner gränsar till Halland. Frågan är om Halland ska vara en egen region som hämmar goda kommunikationer.
Allt som har med tåg, förutom Västkustbanan, att göra är till besvär i Region Halland. Tydligen har de inte insett att HNJ- och Markarydsbanan genererar resenärer till Västkustbanan.
Den 1 april 2020 startar tågtrafiken upp till Haparanda. Där bor betydligt mindre folk än här. Där finns en vilja liksom det gör i övriga Sverige. Västsverige inklusive Halland är av en annan uppfattning.
Christer Wilhelmsson
ordförande Järnvägsfrämjandet