Lärarförbundets förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.
Lärarförbundets förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand. Bild: Pressbild

Hylte ligger sämst till i ny skolrankning

Det är stora skillnader mellan de halländska kommunerna i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun. Hylte ligger på plats 241. Här går bara 54 procent ut årskurs nio med godkända betyg i samtliga ämnen.

ANNONS
|

För 19:e året i rad presenterar Lärarförbundet sin rankning Sveriges Bästa skolkommun. I Hallands län går det bäst för Falkenberg, medan det går sämre för Laholm och Hylte.

Bästa skolkommun rankar inte enskilda skolor eller lärare, utan jämför hur kommuner har satsat på sin skola utifrån tio olika kriterier. I Halland är skolornas förutsättningar väldigt olika.

Hylte har till exempel länets högsta andel obehöriga lärare i grundskolan – 42 procent.

”Bristen på likvärdighet i skolan och behöriga lärare är ett allvarligt hot mot elevernas kunskapsutveckling, skolans kvalitet och Sveriges konkurrenskraft”, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets förbundsordförande, i ett pressmeddelande.

LÄS MER:Rektor över mobilfria skolor blir skolchef i Hylte

Andelen barn i förskolan och resurstilldelningen tillhör Hyltes styrkor relativt sett, medan lärarnas behörighet och andelen godkända elever drar ner kommunen i rankningen. Bara 54 procent av eleverna går ut årskurs nio med godkänt i alla ämnen.

ANNONS

”Vi måste ha ett samhälle där alla skolor är bra skolor oavsett kommun. Allt annat leder till ojämlika livschanser”, menar Johanna Jaara Åstrand.

Fakta: Så klarar sig kommunerna i Halland

De halländska kommunernas placering bland landets 290 kommuner i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun 2020.

• Falkenberg: 28

• Kungsbacka: 72

• Varberg: 76

• Halmstad: 107

• Laholm: 147

• Hylte: 241

Rankningen görs numera på ett annat sätt, med färre kriterier. Det gör att den inte längre är jämförbar med tidigare års rankningar.

Varifrån kommer statistiken?

Underlagsmaterialet är främst hämtat från Skolverkets officiella statistik insamlad av Statistiska centralbyrån, därutöver används partsgemensam statistik och Lärarförbundets egna undersökningar. Uppgifterna härrör från läsåret 2019/20 när det gäller lärartäthet, andel pedagogiskt utbildade lärare och andel barn i förskola. Mättillfället för uppgifter avseende elever avser läget den 15 oktober 2019. Mätperioden för uppgifter om lärare är vecka 42, 2019 och för årsarbetare den 15 oktober 2019. Alla kostnader (resurser till undervisning) avser kalenderåret 2019. Utbildningsresultaten är hämtade från läsåret 2018/2019.

Källa: Lärarförbundet

ANNONS