Måns Theorin, som är ordförande i Aeroklubben i Göteborg, är stolt över det tvåsitsiga elflygplanet på Säve flygplats. Det är det andra i sitt slag i världen.
Måns Theorin, som är ordförande i Aeroklubben i Göteborg, är stolt över det tvåsitsiga elflygplanet på Säve flygplats. Det är det andra i sitt slag i världen. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Sveriges första elflyg ger hopp om framtiden

Måns Theorin tittar stolt på det tvåsitsiga elflygplanet på Säve flygplats. Det är det andra i sitt slag i världen och det första i Sverige.
– Elflyg är en milstolpe i flyghistorien, säger han stolt.

ANNONS

Pipistrel Velis Electro är det första elflygplan som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa typcertifierat. Enligt myndigheten är det den första certifieringen i hela världen för ett helt elektriskt flygplan. Det första planet flögs från Zürich i Schweiz till norra Tyskland i början på september, det andra har levererats till Aeroklubben vid Säve flygplats i Göteborg. Där väntar man nu otåligt på att bli godkända också av svenska myndigheter.

– Flygplanet är helt koldioxidneutralt. Det laddas med ström från en solcellspark på flygplatsen, förklarar Måns Theorin som är ordförande i Aeroklubben i Göteborg.

Planet är tänkt att användas som ett skolflygplan.

– Vi är först i världen med skolning i ett elflygplan.

ANNONS

Med stormsteg

Planet visar också att elflyget numera inte bara är en skrivbordprodukt. Utvecklingen går framåt med stormsteg. Bara några hangarer bort arbetar Anders Forslund i företaget Heart Aerospace med projektet att bygga ett nytt svenskt elflygplan för 19 passagerare.

– Att vi bygger ett plan med 19 säten kan uppfattas som ett udda nummer. Men går vi inte över 20 platser så hamnar vi i princip i samma kategori som pipistrellen, förklarar han.

Han räknar med att det första planet ska vara i luften senast 2025 och tror att vi snart ser flyglinjer som trafikeras med helt elektrifierade plan.

– Runt 2025–2026 tror jag den första reguljära elflyglinjen öppnar i Sverige. Det är närmare än vad folk tror. Men då krävs det att alla aktörer; beslutsfattare, certifierande myndigheter, flygplatser och flygföretag går samman, säger Anders Forslund.

Nytt verktyg

Elflyget skapar andra möjligheter än vad dagens större plan kan erbjuda.

– Flygindustrin har gått mot större flyg, större hubbar och längre sträckor. Men med elflyg kan vi börja tala om flygplan som tar kanske 30 till 50 passagerare. Då kan man börja koppla ihop småorter och mindre platser. Man flyger inte elflyg till Thailand. Men kanske kan man koppla ihop mellersta och norra Sverige med Norge och Finland. Men får ett nytt verktyg i transportverktygslådan, säger Anna Pernestål, chef för transportforskningslabbet vid KTH i Stockholm.

ANNONS

Hon menar att elflyget framför allt kommer att konkurrera med buss och bil på de kortare sträckorna.

Norska Luftfartstilsynet har sagt att de vill att allt inrikesflyg i Norge ska vara elektrifierat till 2040. Det är en signal både till industrin och till flygbolagen. Man tror att omställningen ska reducera utsläppen av växthusgaser med omkring 80 procent.

– Ungefär en tredjedel av allt inrikesflyg i Sverige och hälften av inrikesflyget i Norge är på sträckor upp till 40 mil, konstaterar Anders Forslund.

Kommer i elfte timmen

Utvecklingen av elflyg kan komma att omdana också den svenska flygmarknaden och ge hopp till mindre regionala flygplatser.

– Problemet med regionala flygplatser är akut och elflyget kommer i elfte timmen. Frågan är om de har tillräckligt med resurser för att klara sig tills elflyget kommer, säger Anders Forslund.

Elflygplanet på Säve kan flyga ungefär en timme. Men när man flyger krävs marginaler så man kan i dag vara i luften i omkring 45 minuter.

– Vi kan flyga till Borås och till Trollhättan, där det finns laddare, därifrån kan vi flyga vidare till Fjällbacka och ladda och därefter in i Norge där de håller på att bygga upp en laddinfrastruktur, säger Måns Theorin.

Jonas Dagson/TT

'Vi kan flyga till Borås och till Trollhättan, där det finns laddare, därifrån kan vi flyga vidare till Fjällbacka och ladda och därefter in i Norge där de håller på att bygga upp en laddinfrastruktur', säger Måns Theorin.
"Vi kan flyga till Borås och till Trollhättan, där det finns laddare, därifrån kan vi flyga vidare till Fjällbacka och ladda och därefter in i Norge där de håller på att bygga upp en laddinfrastruktur", säger Måns Theorin. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
'Flygplanet är helt koldioxidneutralt. Det laddas med ström från en solcellspark på flygplatsen', förklarar Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg.
"Flygplanet är helt koldioxidneutralt. Det laddas med ström från en solcellspark på flygplatsen", förklarar Måns Theorin, ordförande i Aeroklubben i Göteborg. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
'Runt 2025/2026 tror jag den första reguljära elflyglinjen öppnar i Sverige. Det är närmare än vad folk tror, säger Anders Forslund, vid Heart Aerospace.
"Runt 2025/2026 tror jag den första reguljära elflyglinjen öppnar i Sverige. Det är närmare än vad folk tror, säger Anders Forslund, vid Heart Aerospace. Bild: Heart Aerospace
Pipistrel Velis Electro är det första elflygplan som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa typcertifierat.
Pipistrel Velis Electro är det första elflygplan som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa typcertifierat. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Fakta: Regeringen utreder elflyg

Regeringen tillsatte i januari i år en utredning för att ta reda på vad som krävs för att påskynda elektrifieringen av flygbranschen.

Myndigheten Trafikanalys fick då i uppdrag att titta på vad som krävs för att ställa om flygbranschen till eldrift. Det handlar till exempel om flygplatsstrukturer och regelverk som kan behöva ändras. Myndigheten tittar också på vad som behövs för att snabba på den tekniska utvecklingen.

Trafikanalys ska även beskriva tänkbara framtidsscenarier och göra en kartläggning om hur andra länder arbetar med att främja en utveckling på området.

Uppdraget ska redovisas i oktober i år.

Källa: Regeringen

ANNONS