Åsa Sjö hoppas kunna nå nya kunder med sitt premiumkoncept.
Åsa Sjö hoppas kunna nå nya kunder med sitt premiumkoncept. Bild: Jerry Carlsson

Åsa Sjö trotsar citydöden och återöppnar i ny kostym

Coronafaran har ännu inte blåst över men ändå vågar Åsa Sjö öppna en ny dambutik i centrum.
– Många tycker säkert att jag är galen. Men att ge upp är inte min stil. Många butiker har lagt ner och det har aldrig funnits ett bättre läge att ta marknadsandelar, säger hon.

ANNONS
LocationHalmstad||

Förväntningarna ligger i luften när HP hälsar på i butiken Hybris på självaste öppningsdagen.

– Det ska bli kul att se hur många kunder som kommer hit i dag. Vi hade en liten invigning här i går och då var det många som ville se vad jag har att erbjuda, säger Åsa Sjö.

Väl bekant med lokalen

Hon är väl bekant med lokalen på Köpmansgatan sedan tidigare.

För två år sedan tog hon nämligen över och flyttade den klassiska damklädesbutiken She till samma adress.

– Coronapandemin slog dock väldigt hårt mot verksamheten. I mars tappade vi 74 procent av försäljningen jämfört med samma månad förra året. Egentligen var det inte så konstigt eftersom de flesta av butikens stammisar var äldre och tillhörde en riskgrupp.

ANNONS

Trots motgångarna hade Åsa inga tankar på att ge upp.

– Jag valde att tänka om och ändra mitt koncept. Tanten finns ju snart inte längre. När jag är 70 kommer jag att gå i stretchjeans och skinnjacka och därför tror jag inte att det kommer att finnas utrymme för ett specifikt tantmode i framtiden.

Nu inriktar hon sig istället på premiummärken som ska tilltala kvinnor från 20 år och uppåt.

– Det ska vara trendigt och feminint.

”Fler unika butiker”

Åsa har starka åsikter kring handelns dystra utveckling i centrum.

– Det är våra politiker som bär på ansvaret för att det ser ut som det gör. Redan när de gav tillåtelse att uppföra Hallarna var de medvetna om att det skedde på bekostnad av centrumhandeln. Halmstad är helt enkelt en för liten stad för att det ska finnas plats för både ett externt köpcentrum och ett levande city. Höjningen av p-avgifterna i centrum är ytterligare ett exempel på att beslutsfattarna tänker i helt fel banor.

Vad ska man göra för att öka stadskärnans attraktionskraft?

– Det är en svår nöt att knäcka men jag tror att vi måste få hit fler unika butiker. Vi måste kunna erbjuda ett utbud av produkter som inte finns hos kedjorna på Hallarna. Det som gick fort att rasera kommer dock att ta tid att bygga upp igen. Det kan vi vara säkra på, säger Åsa Sjö.

ANNONS
ANNONS