Lagom-kampanj ska få unga att ta coronaansvar

Efter vykortet till alla Hallands 70-plussare satsar nu Region Halland 700 000 kronor på en ny kampanj, denna gång riktad till unga. Med uppmaningar som ”Festa lagom!” och ”Hångla lagom!” hoppas man hindra att coronasmittan tar ny fart i sommar.

ANNONS
|

– Folkhälsomyndighetens rekommendationer gäller ju alla åldrar, men det här är ett nytt grepp för att påminna ungdomar om vad som gäller och som vi tror har större chans att nå ut till dem, säger kommunikationsdirektör Johanna Wiechel Steier.

Kampanjen kallas ”lagominitiativet” och består av en webbsida och konton på Facebook och Instagram, där Hallands unga uppmanas att dela med sig av sitt lagom sommarliv. I en webbshop kan man också köpa gula t-shirts med tryck som ”Hångla lagom!” eller ”Keep it lagom, Halmstad!”.

Än så länge har Facebooksidan bara 13 följare, Instagramkontot 52 och ingen har handlat i webbshoppen, men Johanna Wiechel Steier låter sig inte nedslås:

ANNONS

– Det är klart att vi gärna velat haft en interaktion, men det går inte att bara titta på tummar upp och delningar. Vi kan se att det är många som sett kampanjen i sitt flöde och det är det viktigaste. Sedan får vi se vad det får för effekt. Vi tror på det här, annars skulle vi inte gjort det.

Ska inte gå ”all in” i sommar

Att ungdomarna uppmanas att göra saker ”lagom” kan låta som ett luddigt råd, men Johanna Wiechel Steier menar att det stämmer väl överens med den svenska coronastrategin.

– Ordet lagom är unikt för Sverige och vi har också valt att ha lite lagom öppet. Vi stänger inte ner helt, men ger tydliga rekommendationer om hur vi ska minska smittspridningen. Det vi vill säga till ungdomarna är att inte gå ”all in” den här sommaren. De kan festa och vara ute, men ska tänka på att hålla distans.

För ett par veckor sedan skickade Region Halland ett vykort till alla hallänningar över 70 år, totalt 53 355 stycken, där de uppmanades att ta promenader och bada, men inte glömma att hålla avstånd och tvätta händerna. Av brev och mejl till regionen framgår att en del mottagare tyckte utskicket var totalt överflödigt och att kostnaden, drygt 250 000 kronor, borde ha använts till något viktigare.

ANNONS

Kampanjen kostar 700 000 kronor

Den nya lagom-kampanjen kostar Region Halland cirka 700 000 kronor, vilket just nu motsvarar 10 700 kronor per följare på sociala medier. Hur vet man då om man får valuta för pengarna?

– Det är jättemycket pengar och det är jättesvårt att mäta effekten, men vi tänker att vi måste göra vad vi kan för att minska smittspridningen. När vi gjorde utskicket till de äldre så fick vi höra att vi borde fokusera på de unga istället och att det är de som inte sköter sig. Oavsett vilken målgrupp man riktar sig till så finns en risk att de känner sig utpekade, men det här är inte menat som kritik från vår sida, utan som en påminnelse, säger Johanna Wiechel Steier.

Läs även: Region Hallands coronainfo kostade en kvarts miljon

Så tycker ungdomar i Halmstad om kampanjen:

Bild: Johan Persson

Hugo Tegnebo, 21 år, Halmstad

0
Har du sett Region Hallands kampanj till unga om att ha ”en lagom kul sommar”? – Nej, jag har inte sett kampanjen, men jag tycker det där med lagom låter rimligt. Man kan ju inte ställa in alla planer, men man kan ta det mer försiktigt. En del unga är nog dåliga på att hålla avstånd och vi är ju mer på ställen där man föser ihop folk. Jag vet inte vad som skulle behövas för att vi skulle ta det mer på allvar. Kanske att någon kändis gick bort.
Bild: Johan Persson

Tova Sandrén, 14 år, Halmstad

0
Har du sett Region Hallands kampanj till unga om att ha ”en lagom kul sommar”? – Jag har sett reklam för kampanjen och tänker att de menar att man inte ska göra allting lika mycket som man brukar göra. Jag tror många yngre tänker att de inte är i en riskgrupp och då är man inte lika rädd för att bli smittad. Jag tycker man ska sätta sig in i hur det är för andra som är i en riskgrupp.
Bild: Johan Persson

Armin Muhedinovic, 20 år, Örebro

0
Har du sett Region Hallands kampanj till unga om att ha ”en lagom kul sommar”? – Nej, det har jag inte, men jag brukar inte festa och jag och min familj försöker hålla avstånd till andra. Jag vet inte om unga är sämre än andra på att följa rekommendationerna. Jag tycker man ser folk i alla åldrar som inte tar ansvar. Jag vet inte vad som skulle behövas för att fler skulle ta det mer på allvar.
Bild: Johan Persson

Malin Leandersson, 27 år, Halmstad

0
Har du sett Region Hallands kampanj till unga om att ha ”en lagom kul sommar”? – Nej, det har jag inte, men folk borde ha fattat vid det är laget att man ska hålla avstånd. Jag försöker själv att inte vara på platser där det är trängsel, men tycker framför allt yngre i tonåren inte verkar bry sig. Jag vet inte vad som skulle behövas. En del verkar inte inse allvaret.
Bild: Johan Persson

Sofi Nilsson, 32 år, Göteborg

0
Har du sett Region Hallands kampanj till unga om att ha ”en lagom kul sommar”? – Nej, det har jag inte, men det känns som att unga tar lättare på pandemin och har svårt att se allvaret. Sedan vet jag inte om det där med lagom är så bra. Hur ska man veta vad som är lagom? Det som möjligen skulle funka var om någon från hög nivå skrämde upp folk, eller att man införde någon typ av karantän.
ANNONS