– Folkhälsomyndighetens rekommendationer gäller ju alla åldrar, men det här är ett nytt grepp för att påminna ungdomar om vad som gäller och som vi tror har större chans att nå ut till dem, säger kommunikationsdirektör Johanna Wiechel Steier.
Kampanjen kallas ”lagominitiativet” och består av en webbsida och konton på Facebook och Instagram, där Hallands unga uppmanas att dela med sig av sitt lagom sommarliv. I en webbshop kan man också köpa gula t-shirts med tryck som ”Hångla lagom!” eller ”Keep it lagom, Halmstad!”.
Än så länge har Facebooksidan bara 13 följare, Instagramkontot 52 och ingen har handlat i webbshoppen, men Johanna Wiechel Steier låter sig inte nedslås:
– Det är klart att vi gärna velat haft en interaktion, men det går inte att bara titta på tummar upp och delningar. Vi kan se att det är många som sett kampanjen i sitt flöde och det är det viktigaste. Sedan får vi se vad det får för effekt. Vi tror på det här, annars skulle vi inte gjort det.
Ska inte gå ”all in” i sommar
Att ungdomarna uppmanas att göra saker ”lagom” kan låta som ett luddigt råd, men Johanna Wiechel Steier menar att det stämmer väl överens med den svenska coronastrategin.
– Ordet lagom är unikt för Sverige och vi har också valt att ha lite lagom öppet. Vi stänger inte ner helt, men ger tydliga rekommendationer om hur vi ska minska smittspridningen. Det vi vill säga till ungdomarna är att inte gå ”all in” den här sommaren. De kan festa och vara ute, men ska tänka på att hålla distans.
För ett par veckor sedan skickade Region Halland ett vykort till alla hallänningar över 70 år, totalt 53 355 stycken, där de uppmanades att ta promenader och bada, men inte glömma att hålla avstånd och tvätta händerna. Av brev och mejl till regionen framgår att en del mottagare tyckte utskicket var totalt överflödigt och att kostnaden, drygt 250 000 kronor, borde ha använts till något viktigare.
Kampanjen kostar 700 000 kronor
Den nya lagom-kampanjen kostar Region Halland cirka 700 000 kronor, vilket just nu motsvarar 10 700 kronor per följare på sociala medier. Hur vet man då om man får valuta för pengarna?
– Det är jättemycket pengar och det är jättesvårt att mäta effekten, men vi tänker att vi måste göra vad vi kan för att minska smittspridningen. När vi gjorde utskicket till de äldre så fick vi höra att vi borde fokusera på de unga istället och att det är de som inte sköter sig. Oavsett vilken målgrupp man riktar sig till så finns en risk att de känner sig utpekade, men det här är inte menat som kritik från vår sida, utan som en påminnelse, säger Johanna Wiechel Steier.
Läs även: Region Hallands coronainfo kostade en kvarts miljon