Kommunrådet Ronny Löfquist (S) är kritisk till bussalternativet, som skulle kunna innebära att persontågen plockas bort från HNJ-banan mellan Halmstad och Smålandsstenar. ”Någonstans finns det en gräns för vad vi kan acceptera”, menar han.
Kommunrådet Ronny Löfquist (S) är kritisk till bussalternativet, som skulle kunna innebära att persontågen plockas bort från HNJ-banan mellan Halmstad och Smålandsstenar. ”Någonstans finns det en gräns för vad vi kan acceptera”, menar han. Bild: arkiv

Bussalternativ till Krösatågen läggs fram – ”En väldigt dålig idé”

Kommunrådet Ronny Löfquist (S) är kritisk till bussalternativet, efter Region Hallands informationsmöte om HNJ-banan.
– Varken jag eller den politiska majoriteten i Hylte kommer att acceptera en nedläggning av persontågen genom Hylte utan att det kommer få allvarliga konsekvenser för den regionala samverkan i Halland.

ANNONS
|

Onsdagens informationsmöte handlade om resandet på HNJ-banan, dagens utmaningar och om två huvudalternativ som finns att välja bland framöver: tågalternativet och bussalternativet. Det sistnämnda har fått Hyltes kommunråd Ronny Löfquist (S) att reagera. Det handlar om att ersätta persontågtrafiken med buss mellan Halmstad och Smålandsstenar.

– Jag var rätt tydlig med vår ingång, tåget är jätteviktigt för Hyltes framtid.

Ronny Löfquist har nu skrivit ett långt Facebookinlägg där han förklarar att han och majoriteten Framtid Hylte inte tänker acceptera en nedläggning av persontågen genom Hylte kommun. Han har dessutom sedan länge förordat ett stickspår från järnvägen in i Hyltebruk vid sidan av busstrafiken.

ANNONS

Du säger att en eventuell nedläggning av persontågen genom Hylte kommer få allvarliga konsekvenser för den regionala samverkan i Halland – kan du utveckla det?

– Någonstans finns det en gräns för vad vi kan acceptera. Region Halland har ett ansvar för att utveckla hela Halland och då kan man inte bara bry sig om kuststräckan. Om de försämrar förutsättningarna för Hylte, med längre restider till exempel, så kan vi inte bara titta på.

Löfquist och oppositionsrådet Anna Roos (C) gjorde ett inspel om hur godstrafikens förutsättningar försämras om persontågen försvinner från HNJ-banan.

Företag som Stora Enso i Hyltebruk och Smurfit Kappa i Brännögård, som tillsammans sysselsätter cirka 600 personer, är beroende av en stabil godstrafikbana.

– Om man lägger ned persontågen så sjunker statens intresse för banan. När det hänt förr i Sverige så rullar godstågen oftast bara några år till. Sedan lägger man över godset på lastbil i stället, säger Ronny Löfquist.

Han lyfter fram att testperioden på HNJ-banan har visat framgångsrika siffror för resandet. Under de två första åren har antalet resenärer ökat från 112 000 till 153 000 resenärer.

– Tyvärr har coronapandemin förstört det tredje och sista året i testperioden.

Om buss ersätter tåg medför det längre restider för resenärerna, menar Löfquist. Med dagens bussturer tar det 17 minuter längre på sträckan Halmstad–Torup. Och på sträckan Hyltebruk–Stockholm, via Landeryd, ökar restiden med en timme och sex minuter om resenären åker buss.

ANNONS

LÄS MER:

ANNONS