Patrik Slimane är motståndare till den motortrafik och parkering som i mannaminne pågått på stränderna i Mellbystrand och Skummeslövsstrand.
Det var därför han körde bil på stranden i fjol och lät sig bli anmäld för brott mot terrängkörningslagen. Syftet var att domstolen skulle döma detta som straffbart.
LÄS MER:Han åtalas frivilligt för bilkörning på stranden
LÄS MER:Patrik Slimane: "Jag bör bli dömd”
Men Halmstads tingsrätt friade honom med motiveringen att den sedan tidigare etablerade bilstranden kan betraktas som en väg. ”Snopet”, tyckte Patrik Slimane då.
På måndagen friade även hovrätten.
Du är en fri man.
– Ajdå, säger Patrik Slimane.
Han fortsätter:
– Egentligen är det inte orimligt att vissa ärenden ska kunna utföras med bil på stranden. Men det är verkligen inte detsamma som att det ska vara fri tillgång till parkering och biltrafik.
LÄS MER:Friande dom: Bilstranden ska betraktas som väg
LÄS MER:Patrik Slimane motvillig vinnare i strandtrafikmål
Hovrätten resonerar i domen kring definitioner av ord som ”terräng” och ”väg”. Terräng definieras i det här fallet som ett område som inte är väg.
Mycket annat än vanliga vägar kan således vara ”väg” i juridisk mening (till exempel en sjöis). Avgörande är om leden eller platsen ”används allmänt för trafik med motorfordon”.
Eftersom det brukar köra bilar på stranden och fotografier visar att Slimane inte var ensam bilist där vid körtillfället kommer hovrätten fram till att stranden – i just det här fallet – inte var att betrakta som terräng.
Men domstolen lägger också in en rejäl brasklapp som slutkläm på domen:
”Denna dom ska inte förstås som att hovrätten i ett generell perspektiv 'slagit fast' att stranden utgör en väg.”
Kan hovrätten friskriva sig från att sätta ett prejudikat?
– Vi vill markera att vad hovrätten gör är att pröva frågan utifrån åklagarens utredning. Vi skrev så för att vi ville visa att det inte är givet att det blir så här i alla sammanhang, säger hovrättslagman Åke Thimfors som dömt i målet.
– Det är viktigt att tänka på att det var just i det här fallet som vi gjorde den här bedömningen, tillägger han.
Patrik Slimane passar på att föra fram en annan lösning på strandtrafiken.
– Man borde göra hela stranden till naturreservat. Då kan man bestämma på vilka platser man får ställa bilen. Det hade varit en snygg lösning på ett oändligt problem, säger han.