Ulf Nilsson på HFAB ser påminnelserna som ”mejl av ringa betydelse för verksamheten”.
Ulf Nilsson på HFAB ser påminnelserna som ”mejl av ringa betydelse för verksamheten”. Bild: Emma Gustafsson

”Mejl av ringa betydelse raderas efter en månad”

HFAB anser att påminnelserna är ”av ringa betydelse för myndighetens verksamhet” och därför försvinner de så fort en kund rensas bort ur kösystemet.

ANNONS
|

När HP först frågar Ulf Nilsson, kommunikations- och affärsutvecklingschef på HFAB, hur han ser på det kommunala bolagets skyldighet att dokumentera påminnelser till dem som stått i bostadskön ber han att få återkomma dagen efter.

– Det där måste jag få sätta mig in i ordentligt innan jag svarar. Jag vet inte på rak arm vad som gäller.

LÄS MER:JO-anmälan mot HFAB för saknade påminnelser

Då Ulf Nilsson återkommer påpekar han att man måste skilja på ”den enskilda människans syn på frågan och på lagstiftarens”.

– Personen som får påminnelsen tycker säkert att den är viktig, men för HFAB:s verksamhet bedömer vi att de här mejlen har ringa betydelse, säger han.

ANNONS

Han förklarar att HFAB:s marknadssystem skickar ut cirka 300 000 autogenererade mejl i månaden, huvudsakligen med erbjudanden om lediga lägenheter.

– I och med att det är så många raderas samtliga från vår mejllogg efter en månad.

Är det då omöjligt att i efterhand se om en viss person har fått ett påminnelsemejl?

– För dem som står kvar i vår bostadskö kan man fortfarande se det genom händelsehistoriken på ett visst användarnummer. Men för dem som rensats bort från kön finns inga uppgifter alls sparade – det ligger ju i linje med vad som sägs i GDPR.

Du håller på att mista din plats i bostadskön.

HP begärde under fredagen – med hänvisning till offentlighetsprincipen – att få ut HFAB:s mejllogg över vilka e-postadresser det skickats påminnelser till, med ämnesraden ”Du håller på att mista din plats i bostadskön”, under en bestämd tidsperiod. HFAB hann inte handlägga förfrågan samma dag.

ANNONS