När HP först frågar Ulf Nilsson, kommunikations- och affärsutvecklingschef på HFAB, hur han ser på det kommunala bolagets skyldighet att dokumentera påminnelser till dem som stått i bostadskön ber han att få återkomma dagen efter.
– Det där måste jag få sätta mig in i ordentligt innan jag svarar. Jag vet inte på rak arm vad som gäller.
LÄS MER:JO-anmälan mot HFAB för saknade påminnelser
Då Ulf Nilsson återkommer påpekar han att man måste skilja på ”den enskilda människans syn på frågan och på lagstiftarens”.
– Personen som får påminnelsen tycker säkert att den är viktig, men för HFAB:s verksamhet bedömer vi att de här mejlen har ringa betydelse, säger han.
Han förklarar att HFAB:s marknadssystem skickar ut cirka 300 000 autogenererade mejl i månaden, huvudsakligen med erbjudanden om lediga lägenheter.
– I och med att det är så många raderas samtliga från vår mejllogg efter en månad.
Är det då omöjligt att i efterhand se om en viss person har fått ett påminnelsemejl?
– För dem som står kvar i vår bostadskö kan man fortfarande se det genom händelsehistoriken på ett visst användarnummer. Men för dem som rensats bort från kön finns inga uppgifter alls sparade – det ligger ju i linje med vad som sägs i GDPR.
Du håller på att mista din plats i bostadskön.
HP begärde under fredagen – med hänvisning till offentlighetsprincipen – att få ut HFAB:s mejllogg över vilka e-postadresser det skickats påminnelser till, med ämnesraden ”Du håller på att mista din plats i bostadskön”, under en bestämd tidsperiod. HFAB hann inte handlägga förfrågan samma dag.