Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

– I hållbarhetens tecken vill vi på Konsumentverket verkligen slå ett slag för köp av begagnade mobiler, säger Fredrik Selrot, konsumentvägledare på Hallå konsument. Bild: Konsumentverket och Anna von Brömssen

Så köper du en begagnad mobil säkert

Moderna mobiler går ner i pris på andrahandsmarknaden när nya modeller släpps. För några tusenlappar mindre kan du få en bättre begagnad. Men dina konsumenträttigheter varierar beroende på hur köpet görs.

När prestandautvecklingen på marknadens nya mobiler mattas av finns utrymme för ett ökande intresse för begagnade mobiler.

Då gäller det att vara en medveten konsument.

De andrahandsföretag vi har tittat på har olika garantitider på sina begagnade mobiler. Allt från trettio dagar till två år.

Då gäller reklamationsrätten

Men kom ihåg att dina lagliga rättigheter alltid är desamma som vid köp av nya produkter. Det vill säga: du har rätt att reklamera en felaktig vara i tre år.

– En garanti som ger ett sämre skydd än konsumentköplagen kan man lämna därhän. Då kan man som konsument lika väl använda konsumentköplagen, säger Fredrik Selrot som är konsumentvägledare på Hallå konsument, den nationella upplysningstjänsten.

Fakta: Många kilo avfall för en mobil

En begagnad mobil är inte bara en budgetlösning, utan också en insats för klimatet. Enligt Avfall Sverige och IVL Svenska Miljöinstitutet (2015) skapas i snitt 86 kilo avfall vid tillverkningen av en mobiltelefon.

Globalt tillverkades cirka 1,5 miljarder smarta mobiler 2018 och ungefär fyra miljoner såldes i Sverige.

Alltså, även om du köper en begagnad mobil gäller konsumentköplagen, men bara om du som privatperson handlar den från ett företag.

– Om det är ett fel som gör att telefonen inte fungerar som du hade förväntat dig får du då reklamera den med konsumentköplagen i ryggen.

Han tillägger att företagen ”har bättre koll” på sina garantiregler än lagen och därför kan det ändå var en idé att hänvisa till dem i början.

Ordet ”förväntat” betyder att mobilen ska fungera som det anges i den beskrivande texten om produkten. Står det exempelvis att mobilkameran inte fungerar gäller det. Det är också en generell skillnad på vad man som konsument kan förvänta sig av en extremt gammal och billig telefon jämfört med en dyrare modell med bara något år på nacken.

Sämre rättigheter

Men om mobilen säljs av en privatperson har du inte samma rättigheter och kan inte reklamera enligt konsumentköplagen. Det gäller även när den säljs privat via en marknadsplats.

I en affär mellan två privatpersoner gäller i stället köplagen och eftersom den inte är tvingande är det extra viktigt att avtala vad som gäller.

Distansköplagen gäller heller inte här. Alltså, du har ingen ångerrätt om du inte avtalat annat med den privata säljaren.

– Precis. Därför är det ännu viktigare att få ett avtal med en privatperson än om du köper från ett företag. Man kan ju avtala om reklamationsrätt även i ett privat köp, tipsar Fredrik Selrot.

LÄS MER: Få vill köpa en begagnad mobil

När du köper en vara privat har du undersökningsplikt innan du köper produkten, vilket är svårt nu när många inte träffas öga mot öga för att leverera det som säljs.

– Men om varan inte är som utlovat när du får hem den kan du ändå klaga. Får du som konsument inte rätt gentemot säljaren är det sedan tingsrätten som gäller, förklarar Fredrik Selrot.

Det är alltså lite krångligare att processa när ett privat köp gått snett. Den som handlar från ett företag som nekar en reklamation kan i stället kostnadsfritt klaga hos Allmänna reklamationsnämnden.

Andrahandsköparen, vid privata köp, får heller egentligen inte behålla garantitiden på mobilen om sådan finns kvar.

– Generellt sett följer garantin med den första köparen. Garanti betyder att säljaren, eller annan part som tillverkaren, garanterar något gentemot köparen – om det inte finns annat avtalat. Men en del företag tar emot garantiärenden ändå från den som köpt en begagnad produkt.

När du handlar från ett företag

Konsumentköplagen ger tre års reklamationsrätt med extra skydd de första sex månaderna för ursprungliga fel. Då är det företaget som ska bevisa att det inte är ett fel som fanns på produkten från början. Därefter är det köparen som har bevisbördan. Lagen är tvingande till konsumentens förmån.

• Om du handlar på nätet: kontrollera internetföretaget, att det finns köpvillkor och såväl telefonnummer som e-post och en postadress så att du kan kommunicera om det uppstår problem. En del företag har gratis frakt vid beställning, hos andra kan det kosta. Googla också företagsnamnet för att hitta eventuella kommentarer från andra konsumenter.

• På distansköp har konsumenter 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Distansköp är alla köp som inte sker öga mot öga (men inte med en privat säljare).

• Utnyttja ångerfristen till att kontrollera alla funktioner och batteriets laddningskapacitet. Är den låg blir det färre timmars användande mellan laddningarna, eller kanske att batteriet till och med måste bytas ut. Tänk på att mobilen ska vara i samma skick när du skickar tillbaka den som när du fick den.

• Betala med en trygg metod vid online-köp.

• Allmänna reklamationsnämnden tar hand om tvister mellan företag och köpare. Tänk på att du först måste reklamera varan hos företaget.

När du köper från en privatperson

• Köper du av rätt person? Be att få se en id-handling.

• Be om att få se inköpskvitto för att försäkra dig om att det inte är stöldgods.

• Betala först när du fått varan.

Köplagen gäller när du som konsument köper av en annan privatperson. Lagen är inte tvingande utan ni kan avtala om andra villkor.

• Köper du från en privatperson har du alltså inte rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. Det gäller också om du köper från en privatperson även om det går via ett företag som Blocket, Tradera eller Facebook.

• Du kan däremot klaga till köparen och varan kan anses felaktig om den inte är som säljaren har sagt, är i sämre skick än du kunde ana utifrån priset eller om säljaren inte berättat om allvarliga fel. Klaga direkt.

• Om du hamnar i en tvist med en privat säljare är det domstol som gäller.

Fakta: Ny eller begagnad

Företagens definitioner av standarden på de begagnade mobilerna är inte alltid desamma, vilket innebär att det är svårt att jämföra priser mellan dem. Här kommer prisexempel på två mobilmodeller, nya och begagnade, från den 25 september 2019.

Iphone 8 64 GB

Ny: 5 570 kr (den billigaste hos Prisjakt).

Begagnad: 4 290 kr (”bra skick”, Swappie).

Samsung Galaxy S9 64 GB

Ny: 5 950 kr (den billigaste hos Prisjakt).

Begagnad: 4 449 kr (”bra skick”, Blue City).

Begagnade mobiler i rad i Blue Citys butik i Malmö. Bild: TT

Detta är garanti

Att lämna garanti är frivilligt från företagets sida. Garanti betyder att säljaren ansvarar för att det du har köpt fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Detta är garantitiden.

Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär. Tänk på att oavsett om du har garanti eller inte, har du enligt konsumentköplagen rätt att klaga på fel i varan eller tjänsten under tre år när du som privatperson har handlat av ett företag.

Här kommer exempel på garantitider som företag ger på begagnade mobiler:

Garanti på begagnad mobil med abonnemang

Halebop: En månads garanti. Mobiler kan köpas med abonnemang, en del med kontantkort.

Garanti på begagnad mobil utan abonnemang

Billig teknik: Ett års garanti om inte annat angives.

Blue city: Två års garanti.

Inrego. Ett års garanti.

Mobilfynd: Ett års garanti.

Mobilgallerian: 90 dagars garanti.

Nordway store: Ett års garanti.

Returhuset: Ett års garanti.

Repairstore: Ett års garanti.

Swedphone: 30 dagars garanti.

Swappie: Ett års garanti (har enbart Iphone).

Net on net: Ett eller två års garanti beroende på fabrikat.

Fakta: Det betyder kategoriseringen

Företagen använder olika benämningar för att förklara standarden. Exempel från Mobilfynd:

1. Okej skick: Begagnade produkter med synliga repor och andra skönhetsfel. Produkterna har bedömts fullgoda vid våra funktionstester.

2. Gott skick: Begagnade produkter med färre antal synliga repor och skönhetsfel. Produkterna har bedömts fullgoda vid våra funktionstester.

3. Toppskick: Begagnade produkter med enstaka repor eller skönhetsfel. Produkterna är fullt fungerande.

4. Som ny: Begagnade produkter med utseende liknande nya produkter. Produkterna är fullt fungerande.

5. Ny: Helt nya produkter.