Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Kundstorm mot livsmedelsjätten Ica när bolaget skapar ett nytt bonussystem. Bild: Fredrik Hofflander

Icas nya bonussystem retar upp kunderna

Från 1 februari försämras Icas bonussystem och kunderna rasar på Facebook. Når kunderna inte upp till 2 000 poäng per månad nollas bonusräkningen, och kunden får börja om nästa månad, skriver DN.

Hittills har livsmedelsjätten Ica haft ett system där kunderna kunnat samla 2 500 poäng och få en bonus. Har kunden inte nått upp till poängen under en månad så flyttades den över till nästa månad. Men från 1 februari förvandlas alla som har Ica-kundkort till stammisar, och får en bonus om de når upp till 2 000 poäng. Men når kunderna inte upp till bonuspoängen inom en månad, nollas räkneverket och kunden får börja om poängjakten, vilket DN var först att skriva om.

Fattigpensionärer har svårt att nå bonus

Nu rasar Icas kunder på bolagets Facebooksida som tycker att nya stammissystemet är en klar försämring och skriver:

”För en fattig pensionär som måste vända på varje krona kanske det tog två månader att få en check på 25 kronor. Nu får de aldrig nån...Nej, säger jag, bonus ska vara för alla, inte bara för oss som handlar mer”, skriver en Facebook-besökare.

”Håller med många andra. Ica har verkligen räknat ut hur de ska slippa betala ut någon bonus till sina ’stammisar’. Kanske dags att byta butik nu. Klar försämring för kunderna”, skriver en annan.

Vill det sig illa kan en kund komma upp i 1 999 bonuspoäng under en månad och sedan gå miste om värdechecken, när räknesystemet nollas.

”Mer bonus än tidigare”

Ica svarar arga kunder med inlägg som:

”Hej XX, vi har sänkt gränsen för bonus från 2500 poäng till 2000, dessutom får du nu 20 poäng extra varje gång du handlar med ett ICA-kort” och ”Hej XX, med stammis gör ICA det enklare för fler kunder att få bonus varje månad. Detta genom att sänka gränsen för hur många poäng som krävs för att få bonus. Stammisar får extra bra priser och erbjudanden från både ICA och sin lokala ICA-butik”.

Men kundprotesterna fortsätter att rulla in.

Ica säger till DN att bolaget sett över sitt lojalitetsprogram för att modernisera det och göra det mer lönsamt för kunder som handlar ofta hos Ica.

– Ica räknar med att betala ut mer bonus än tidigare, skriver Cecilia Meldahl, chef för Icas kundrelationer till tidningen.

Från Ica hävdar man att en genomsnittlig pensionär i ett ensamhushåll kommer att kunna få mer bonus om de handlar ofta hos Ica och betalar med Ica-kortet, vilket också ger rätt till seniorrabatter och extraerbjudande för stammisar.

Trots den massiva kritiken kommer Ica inte att ändra på det nya lojalitetsprogrammet.

– Vi har inga planer på det, vi tycker att det är ett väldigt bra program. Det handlar dels om nedsatta priser för Stammis-kunderna, i många butiker finns seniorrabatter och stammiskvällar. Det finns väldigt mycket som görs och som för många låginkomsttagare och seniorer är viktiga och värdefulla, säger Cecilia Meldahl, till DI.