Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Du ska synas i mörkret, men får som cyklist inte blända mötande trafik med alltför stark lampa fram. Med en fart på 20 km/h ska man ha belysning med en räckvidd på 20 meter för att se bra. Bild: Folksam
Du ska synas i mörkret, men får som cyklist inte blända mötande trafik med alltför stark lampa fram. Med en fart på 20 km/h ska man ha belysning med en räckvidd på 20 meter för att se bra. Bild: Folksam

Dyraste och billigaste cykellamporna sämst

När du cyklar i mörker måste du se framåt och andra trafikanter ska kunna se dig utan att själva bli bländade. Nu har försäkringsbolaget Folksam testat 14 cykellampor. Dyrast och billigast var sämst.

Snart kommer höstmörkret och då är det lag på att ha lampa bak och fram på cykeln. Det är enligt svensk lag förbjudet med cykelbelysning som bländar, men den tydliggör inte på vilket sätt eller hur stark en cykellampa får vara.

– Lagkravet har inte ändrats sedan vi cyklade med dynamo som knappt lyste, säger Anders Ydenius, forskare på Folksam.

Det står dock att lampan inte får blända.

– Men i praktiken skulle man behöva ta det ett steg till, eftersom det inte finns någon norm för hur det ska bedömas, förtydligar han.

Däremot finns en vägförordning i Tyskland, StVZO, som kräver bländfritt cykelljus av fabrikanterna och den har Folksam använt sig av i sitt test. Enligt förordningen ska ljuskällan vara dold och lampan styra ljuset mot vägbanan på samma sätt som halvljuset på en bil. Lampan ska då också vara utformad på samma sätt som för en bil, med en tydlig gräns mellan ljus och mörker.

Folksam testat 14 utvalda cykellampor för frambelysning.

I dag finns många cykellampor med starka led-ljus. De ger bra ljus men alltför starka cykellampor riskerar att blända annan trafik vilket ökar risken för olyckor, skriver Folksam.

– Vi har valt starka lampor för testet, eftersom tidigare tester visar att en stor del av olyckorna är kopplade till brister i vägbanan. Man måste se bra för att hinna bromsa och väja.

Testet har genomförts i Vi Bilägares belysningslaboratorium under våren 2021. I testet betygsattes ljuskäglans längd, bredd, utseende och angiven lystid. Och så bländningen då, enligt det tyska kravet.

Alla klarade det tyska kriteriet, förutom den dyraste lampan Silva Cross Trail 6X för 1 399 kronor, som tillsammans med testets billigaste cykellampa Lezyne Hecto Drive 40 för 409 kronor inte nådde upp till bra val.

Det gjorde övriga tolv testade lysen som alltså fick omdömet bra val.

Högsta betyg av dessa fick en trio: CatEye GVolt 70.1 (999 kr), Sigma Sport Aura 80 (619 kr) och Spanninga Axendo 60 (629 kr).

En av de tre cykellampor som fick högsta betyg: CatEye GVolt 70.1. Bild: Folksam
En av de tre cykellampor som fick högsta betyg: CatEye GVolt 70.1. Bild: Folksam
En av de tre cykellampor som fick högsta betyg: Sigma Sport Aura 80. Bild: Folksam
En av de tre cykellampor som fick högsta betyg: Sigma Sport Aura 80. Bild: Folksam
En av de tre cykellampor som fick högsta betyg: Spanninga Axendo 60. Bild: Folksam
En av de tre cykellampor som fick högsta betyg: Spanninga Axendo 60. Bild: Folksam

– Lamporna måst ju också monteras rätt på cykeln för att inte blända, förklarar Anders Ydenius.

Mer än varannan (56 procent) av alla cykelolyckor mellan oktober och mars sker i skymning eller mörker.

– En StVZO-godkänd cykellampa som är rätt inställd ger bra räckvidd samtidigt som den minskar risken för att blända, vilket gör den till ett både bra och trafiksäkert val, säger Anders Ydenius, forskare på Folksam.

Fakta; När du väljer bland de StVZO-godkända cykellamporna

• Önskvärd räckvidd hos cykelbelysningen är cirka 20 meter i 20 km/h och 35 meter i 30 km/h.

• Den bör ha en belysningsstyrka på minst 50-100 lux för cykling på mörk landsväg. I stadscykling är 50 lux tillräckligt. Snabb cykling för träning eller tävling kräver åtminstone 100 lux.

Testet utfördes under våren 2021 i Vi Bilägares belysningslaboratorium.

Källa: Folksam