Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Dags att göra cykeln fin inför våren – så gör du

Allt fler har cykelpendlat under vintern, medan andra låtit cykeln stå. Oavsett är det läge för en översyn innan det blir dags att rulla på grusfria cykelbanor.

Mycket kan du göra själv och då kostar det bara i tid och om du behöver skaffa nya reservdelar. Det mesta fixar du med en hink, en trasa och några verktyg.

Tidningen vände sig till Cykelköket i Gamlestan i Göteborg, där alla verktyg som fasta nycklar och annat finns att låna på plats. Volontärer stöttar och handleder den som har frågor om hur man ska göra. Verkstaden inomhus är välutrustad, men så här i coronatider jobbar alla besökarna med sina tvåhjulingar utomhus.

Den som inte har egen cykel kan bli medlem och då ingår en begagnad hoj som man får göra i ordning själv. Behöver du laga eller serva din egen cykel är det bara att komma till denna gör det själv-verkstad.

– Här finns många specialverktyg som är onödigt att köpa själv om de ska användas någon gång per år. Det är inte hållbart att alla ska ha en egen cykelverkstad, säger David Granath som är en av volontärerna på plats denna kväll.

– Vi som är här hjälper varandra, och det finns inget utbildningskrav på volontärer, säger David Granath som säger att det behövs fler som kan handleda andra och tillägger att hyresvärdar gärna får höra av sig om de vill lämna cyklar hit. Bild: Per Wahlberg
– Vi som är här hjälper varandra, och det finns inget utbildningskrav på volontärer, säger David Granath som säger att det behövs fler som kan handleda andra och tillägger att hyresvärdar gärna får höra av sig om de vill lämna cyklar hit. Bild: Per Wahlberg

Cykelköket räddar cyklar som annars skulle slängas och ibland duger de i alla fall som reservdelar till en annan hoj.

– Det här är en icke-kommersiell mötesplats där man kan snacka och greja, säger David Granath.

Fakta: Snabbguide till vårfix av cykeln

  1. Damma och tvätta av hojens alla delar.
  2. Gör en säkerhetskontroll av att allt fungerar: bromsar, belysning, ringklocka och att du har rätt reflexer.
  3. Byt ut det som är trasigt.
  4. Spänn ekrar och kedja, reglera bromsvajrar, ställ in växlar och skruva allt som är löst.
  5. Pumpa däcken mellan högsta och lägsta lufttryck som ofta står på däcket.

Förutom att vara en socialt engagerande mötesplats för cykelintresserade i alla åldrar vill man också höja cyklandets status.

– Cykla är bra på alla plan – för hälsan, ekonomin och miljön, säger David Granath som har cyklat till Cykelköket på en av alla sina cyklar, en eldriven lastcykel.

Från tvätt till fix

Den ambitiösa kanske gjorde i ordning sin hoj redan innan den åkte in i källarförrådet i höstas. Då kan det räcka med smörjning av rörliga delar och pumpning av däcken. Samt tvätt och avtorkning av damm först, förstås.

Tvättar gör du med ljummet vatten, några droppar diskmedel eller såpa och en liten borste för att få bort smuts och damm på nav, vevlager, drev, växelkassett och kedja. En gammal tandborste kan funka.

De flesta av oss byter däck först när de är helt utslitna men det kan vara bra att göra en översyn av mönsterdjupet på däcken.

Börjar däcket att bli slitet? De flesta av oss cyklar tills det blir punka, men det kan vara bra att ha koll på statusen. Bild: Per Wahlberg
Börjar däcket att bli slitet? De flesta av oss cyklar tills det blir punka, men det kan vara bra att ha koll på statusen. Bild: Per Wahlberg

– Mönstret på mitten är det som slits och man kan jämföra mot hur det ser ut på sidan där det inte slits, förklarar David Granath.

Kolla sedan att alla ekrar är på plats och spända. Lösa ekrar ska spännas eller bytas, annars riskerar du att hjulet blir skevt.

– De ska vara ganska hårt spända och lika spända. Fattas en eker ökar belastningen på de övriga.

Viktigt med rätt lufttryck

Pumpa däcken enligt text på däcket. Trycket kan anges i olika enheter med ett lägsta och högsta lufttryck. Vill du ha lägre rullmotstånd och bra grepp är det viktigt att ha rätt lufttryck i däcken. Ett cykeldäck som inte har pumpats upp tillräckligt mycket blir tyngre att cykla på. Dessutom riskerar du att däcksidan får sprickbildning och därmed förkortad livslängd.

Enheten efter ”inflate to” på däcket anger spann på bästa lufttryck för just ditt däck. Matcha siffrorna mot enheten på fotpumpen. Bild: Per Wahlberg
Enheten efter ”inflate to” på däcket anger spann på bästa lufttryck för just ditt däck. Matcha siffrorna mot enheten på fotpumpen. Bild: Per Wahlberg

– Köra in i en trottoarkant med ett däck som har för lite luft är ett bra sätt att skaffa sig punktering.

Har du ett däck med slang i riskerar den då att klämmas av däcket med hål som följd.

Margareta P Bjurström är på Cykelköket just för att byta slang och hon har fått en ”ny” som kommer från en annan cykel och som passar hennes.

– Cykeln har stått hela vintern med punkan. Det är tålamodsprövande men spännande att byta slang, säger hon efter att ha gjort detta för första gången med handledning.

Margareta P Bjurström petar in ventilen på rätt plats och får handledning om hur hon ska få in slangen under däcket. Bild: Per Wahlberg
Margareta P Bjurström petar in ventilen på rätt plats och får handledning om hur hon ska få in slangen under däcket. Bild: Per Wahlberg

Ta av däcket för att byta en punkterad slang kräver egentligen inget specialverktyg som däckavtagare. David Granath visar hur man klämmer ihop däcket mot mitten, får ut det längs fälgen och kan plocka ut slangen. Sedan matar man in den hela slangen efter att man stoppat i ventilen i sitt hål.

Behöver också däcket bytas? Var i så fall noggrann med att kontrollera att bredden du väljer på det nya däcket passar på din cykel. Det har en storlek i tum men finns i olika bredder. Välj sedan rätt slang efter storleken på ditt däck.

Gör en säkerhetskontroll

En säkerhetskoll av hela cykeln innebär en genomgång av bromsar, lyse, ringklocka och att se till att alla reflexer är på plats. Har du batteridriven belysning kan det vara dags att sätta i nya batterier.

Justering av bromsvajer på handbroms. Bild: Per Wahlberg
Justering av bromsvajer på handbroms. Bild: Per Wahlberg

Om handbromsen tar för långt ut eller för långt in kan vajerspänningen justeras där vajern möter bromshandtaget – den inre är låsmuttern som låser den yttre justerskruven.

Har du bromsbackar på cykeln kan du få hjälp med hur positionen på dem justeras för att ha samma nära avstånd mot fälgen, och om de slitits snett bör de bytas ut. Även vajrar med skyddsgummi kan du lära dig att byta ut med lite hjälp här på Cykelköket.

Bromsbackar bör sitta nära fälgen och på lika avstånd från den. Bild: Per Wahlberg
Bromsbackar bör sitta nära fälgen och på lika avstånd från den. Bild: Per Wahlberg

Har du bytt växelvajern måste växlarna ställas in på nytt. Likaså om du har något problem med dem, förstås. David Granath guidar, och beroende på var det kinkar sig krävs olika åtgärder.

Farligt cykla med för lös kedjespänning

Sedan är det dags att kolla spänningen på kedjan. En kedja måste vara tillräckligt spänd för att inte riskera att hoppa av. Den ska inte gå att lyfta mer än någon centimeter. Även en rostig eller smutsig kedja hoppar lätt av.

På standardcyklar spänns kedjan genom att släppa på bakhjulets muttrar. Hjulet dras sedan bakåt så att kedjan blir lagom spänd. Dra åt muttrarna och se till att hjulet hamnar rakt. Kontrollera så att hjulet sitter fast ordentligt.

– När kedjan är alltför sliten blir den för lång och då måste den bytas ut, säger David Granath.

Kedjan kan också behöva oljas in. Den ska vara ren och torr innan den smörjs med lämplig olja och torka därefter bort överflödigt fett med en trasa som du håller lätt mot kedjan medan du drar runt den ett par varv.

Cykelstödet behöver skruvas åt. Bild: Per Wahlberg
Cykelstödet behöver skruvas åt. Bild: Per Wahlberg

Passa sedan på att smörja cykelns alla rörliga delar om det behövs.

Skruva sedan allt som sitter löst på pedaler, styre, sadel och cykelstöd och eftermonterade prylar som en cykelkorg.

Sedan är det bara att cykla mot våren.

Och även om det är lite tråkigt, om du har en flerväxlad cykel är tipset att använda alla växlar för att få ett jämnt fördelat slitage på alla delar.

På Cykelköket finns reservdelar som kanske passar just din cykel. Reparera och fixa hojen gör du själv på plats med lånade verktyg. Bild: Per Wahlberg
På Cykelköket finns reservdelar som kanske passar just din cykel. Reparera och fixa hojen gör du själv på plats med lånade verktyg. Bild: Per Wahlberg

Fakta: Lagkrav på cykel

Enligt lag måste en cykel alltid ha:

• Ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta).

• Broms.

Belysning och reflexer krävs bara vid färd under mörker. Cykel som leds av gående eller vid färd dagtid omfattas inte av kraven.

En cykel ska ha:

• En lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.

• Strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt.

Eller:

• En lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.

Dessutom:

• Röd reflex baktill.

• Vit reflex framtill.

• Vit eller orangegul åt sidan.

Källa: Transportstyrelsen