Avvikande bostadsannonser får tusentals skratt på Instagram. Men det kan också vara ett bra sätt att få upp slutpriset på.
Avvikande bostadsannonser får tusentals skratt på Instagram. Men det kan också vara ett bra sätt att få upp slutpriset på. Bild: Södermäklarna

Bostadsannonserna som blir humor online

”Hemnetknarkarna” på Instagram har blivit en snackis – varför? Här är bilderna på den totala motsatsen till ljust, fräscht och avokado eller kronärtskockor i hög.
– Att ibland inse att man har det bättre hemma än vissa andra är nog en skön känsla, säger mannen bakom kontot. Och ”anti-stajling” behöver inte vara en dålig affär, enligt flera mäklarna.

ANNONS
|

En bostadsförsäljning går i dag ofta hand i hand med en konsultation av en heminredare eller ”stajlist”. Det är såpass vanligt att flera fastighetsmäklare själva erbjuder kompetensen, skulle den inte finnas inom företaget förmedlas i stället en fristående stylande samarbetspartner.

Målet med att anlita en professionell heminredare är förstås att maximera bostadens attraktionskraft. Och prislappen.

Hemnetknarkarna gör humor av bostadsannonser

Sett till toppannonserna på bostadssajten Hemnet verkar budskapet ha nått fram.

Gör man avsteg från det tydliga formspråket i bostadsannonserna kan det till och med bli ämne för humor online. Det visar Instagramkontot ”Hemnetknarkarna” som sedan början av 2018 skaffat sig över 150 000 följare.

ANNONS

– Det kanske är skönt att se hem som inte är så himla perfekta – många mår väl nästan dåligt av det perfekta man ser på exempelvis Hemnet och på Instagram. Att ibland inse att man har det bättre hemma än vissa andra är nog en skön känsla, säger Stockholmsmäklaren bakom Hemnetknarkarna som vill vara anonym.

Mitt ibland de många, troligtvis ofrivilligt komiska bilderna finns sannolikt vad Johan Nordenfelt, informationschef för fastighetsmäklaren Erik Olsson, kallar för ”anti-stajlade” bostäder. Görs det på rätt sätt kan annonsen få stor spridning på nätet och chanserna för en klättrade budgivning ökar, säger han.

– Ett exempel på där ”anti-stajling” gav ett väldigt intresse var när vi förmedlade en samlares bostad fylld med högar av hundratals tidningar och böcker. I normala fall upplevs inte det som ljust, fräscht och rymligt men för att få bostaden attraktiv i en mer traditionell mening skulle det krävas väldigt mycket, säger Johan Nordenfelt.

Reklamjingeln "cykeln på köpet" blev "cykeln i köket" när Södermäklarna skulle sälja en lägenhet i Årsta, Stockholm.
Reklamjingeln "cykeln på köpet" blev "cykeln i köket" när Södermäklarna skulle sälja en lägenhet i Årsta, Stockholm. Bild: Södermäklarna

Det räcker dock inte enbart att sticka ut och bli viral online, fortsätter informationschefen på Erik Olsson.

– I grunden fanns också en analys om att målgruppen för samlarens bostad inte var rädda för att kavla upp ärmarna och renovera. Vi på Erik Olsson tycker stajling är en av flera viktiga detaljer för att få bostaden så attraktiv som möjligt. Ska man vara unik krävs det att det görs på ett seriöst sätt så folk förblir intresserade av att köpa, säger Johan Nordenfelt.

ANNONS
Johan Nordenfelt, informationschef hos fastighetsmäklaren Erik Olsson.
Johan Nordenfelt, informationschef hos fastighetsmäklaren Erik Olsson. Bild: AnnciG

Toalettinlägg på Instagram gav fler spekulanter

En firma som har god erfarenhet av att gå emot stajlingtrenden är uppländska Mäklarcentrum. Särskilt när det kom till ett renoveringsobjekt i Heby som hamnade på Hemnetknarkarna under hösten (ovan). Vd Peter Larsson tackar Instagramkontot för publiciteten.

– Annonsen fick otroligt stort genomslag, vi hade hemskt mycket folk på visningen och ägarna fick förhållandevis mycket bra betalt. Jag får delvis tacka Hemnetknarkarna för den extra knuffen publicitet som inlägget gav, säger Mäklarcentrums vd.

”Man träffar fler stajlister”

För de flesta är avstegen från den mer traditionella stajlingen lite väl vågat, inte minst då det för många rör sig om livets största affär. När Sifo 2018 frågade svenskar vad de tror stajling medför svarade närmare hälften att insatser för att visa bostaden från sin bästa sida skulle öka slutpriset med tio procent eller mer.

Den hållningen delar Bjurfors försäljningschef Peter Waern.

– Generellt sett betalar sig fint presenterade och stajlade bostäder bäst, säger Peter Waern, försäljningschef hos Bjurfors.

I stället för färre stajlade bostadsannonser kring privata lägenheter och villor räknar han med att kunderna kommer kräva ännu mer framöver.

– Kunderna väljer inte enbart bland flera mäklare inför en försäljning i dag – man träffar även flera stajlister. Det är mer av en urvalsprocess även på den fronten, säger Peter Waern.

ANNONS

Inte ens mäklaren bakom Hemnetknarkarna ser någon större uppsida med bryta mot den konforma försäljningsstylingen på landets bostadssajter.

– Köparna vill väl egentligen se ett fint hem och kanske inte bilder på där en hund sitter på ett bord. Då tror jag det är bättre att få ser exakt hur bostaden ser ut. Samtidigt kan en hund på ett bord ge fler klick vilket kan leda till ett högre slutpris. Men det beror på bostaden man säljer, säger mäklaren bakom Hemnetknarkarna.

ANNONS