Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

”Det som var möjligt 2013 skulle man avvakta med till 2018, 2021 och slutligen till 2023. Att projektet nu senareläggs till tidigast 2027 är inte förvånande.” Bild: Elin Carlansson
”Det som var möjligt 2013 skulle man avvakta med till 2018, 2021 och slutligen till 2023. Att projektet nu senareläggs till tidigast 2027 är inte förvånande.” Bild: Elin Carlansson

”Sveket står ointresserade Hallandspolitiker för”

Även en tågtrafik varannan timme hade skapat förutsättningar för en bättre arbets- och studiependling mellan regionerna. Det skriver Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, i en kommentar på en ledare om Markarydsbanan.

Tänk så bekvämt för Hallandspolitikerna att göra Trafikverket till fiende! Väl medvetna om att Halland redan 2007 valde att avstå från att ingå i det projekt som sex år senare innebar starten för 13 nya stationer för regionaltåg.

Därefter har vi i projektet genomfört en mängd utredningar som möjliggör stopp i både Veinge och Knäred varannan timme. Svaret från Hallandspolitikerna har varit ett konsekvent: Nej! Inte ens Trafikverkets åtgärdsvalsstudie 2018, som konstaterade att detta var fullt möjligt, kunde ändra den uppfattningen.

Det som var möjligt 2013 skulle man avvakta med till 2018, 2021 och slutligen till 2023. Att projektet nu senareläggs till tidigast 2027 är inte förvånande.

Även en tågtrafik varannan timme hade skapat förutsättningar för en bättre arbets- och studiependling mellan regionerna. Det hade stimulerat tillväxten, bidragit till att minska kompetensbristen och underlättat för våra företag att växa.

Det hade förkortat restiderna med tåg mellan nordöstra Skåne och Göteborg med 2–3 timmar (enkel resa) och det hade inneburit en väsentlig förbättring av miljön. Det hade gjort våra mindre orter mer attraktiva. Argumenten är många.

I valet mellan att erbjuda tåg varje eller varannan timme ger Hallandspolitikerna, likt sagans Mäster Skräddare, beskedet till sina kommuninvånare att ”det bidde ingenting alls”.

Det stora sveket står ointresserade Hallandspolitiker för – inte Trafikverket!

Bengt Germundsson (KD)

kommunstyrelsens ordförande

Markaryds kommun

Kommentar på ledaren ”Säg nej till Trafikverkets stora tågsvek mot Halland”.