Komfortbussarna på linje 400, som delvis går samma väg utmed Nissastigen som Krösatågen är en viktig linje för Oskarströmsborna, menar Halmstads kommun i sitt remissvar.
Komfortbussarna på linje 400, som delvis går samma väg utmed Nissastigen som Krösatågen är en viktig linje för Oskarströmsborna, menar Halmstads kommun i sitt remissvar.

Davids kamp mot Goliat

I Gamla testamentet finns berättelsen om Davids kamp mot jätten Goliat och hur den lille mannen fick den store på fall med list och mod.

ANNONS
|

Associationen må var långsökt men jag gjorde den i alla fall när jag läste remissvaren på Kollektivtrafikplanen 2018 från Hallandstrafiken.

Kollektivtrafiken är en koloss som ska tillgodose mångas behov. Helst ska tågen och bussarna komma och gå just precis när jag behöver dem. Allt annat är förkastligt. Att vi sedan är över 300 000 hallänningar som har minst lika många olika önskemål säger kanske litet om det omöjliga uppdraget.

Därför har Region Halland, som numera är kollektivtrafikmyndighet, preciserat uppdraget: ”Målet för Hallandstrafikens verksamhet är att 'Resandet med kollektivtrafik ska öka och vara attraktivt'”. Och enligt de fastslagna principerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet är den övergripande strategin ”att koncentrera kollektivtrafikutbudet till utpekade kollektivtrafikstråk där förutsättningarna för ökat resande är goda”.

ANNONS

Och det tycks vara en lyckad väg eftersom resandet ökade under förra året med 5,6 procent jämför med 2015. För en gångs skull uppnåddes det uttalade politiska målet om en ökning med 5 procent. Det är naturligtvis alldeles lysande. Och alla vi som någon gång åkt tåg vet att det är massor av folk och ibland svårt att hitta sittplats. Resandet lär inte minska i tider av ökat klimatmedvetande kombinerat med Hallands stora inflyttning där fler väljer att pendla.

Region Halland lägger merparten av energin på Västkustbanan, som ofta beskrivs som en pulsåder, alternativt livsnerv. I onsdagens regionpolitiska debatt använde tillväxtutskottets ordförande Dag Hultefors (M), just ordet livsnerv. Det är fullt rimligt med den här inriktningen, men som vi tidigare ofta påpekat här på ledarplats förutsätter såväl pulsådern och livsnerven ett flöde från artärer och vener respektive nervtrådar av mindre dimensioner.

Det är här testprojektet HNJ kommer in, som går ut på att under tre år öka trafiken på Halmstad-Nässjöbanan som Krösatågen trafikerar. Från början var det sagt att antalet dagliga turer skulle utökas från fem till åtta. Nu ser det ut att bara bli sju och det finns indikationer på att tidtabellen betydligt försämrar förbindelserna till och från Hylte via Landeryd. Kommunen vill enligt remissvaret att tillförlitlig statistik används i stället för beräkningar och att alla resenärer räknas oavsett om de köpt biljetten på Hallandstrafiken eller hos grannregionen. Hylte kommun är den kommun som procentuellt ökat befolkningen mest, men Hallandstrafiken bedömer att det redan finns tilläcklig kapacitet för att möta resbehovet.

ANNONS

Så inställer sig en annan fråga, som egentligen inte skulle behöva ställas: Varför finns det ingen busslinje mellan Hylte och Falkenberg? Som enda halländska inlandskommun är Hylte extra beroende av att det finns förbindelser med alla kringliggande kommuner. I dag får man ta tåg eller buss till Halmstad för att byta till tåg norrut.

Mycket talar för att Goliat vinner i den halländska versionen. Ett mycket tragiskt slut, befarar jag.

ANNONS