Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Är det dags för inrikesflyget att landa för gott i Halmstad? Bild: Mattias Karlsson
Är det dags för inrikesflyget att landa för gott i Halmstad? Bild: Mattias Karlsson

Mattias Karlsson: Välkommet att ta ner flygresenärerna på marken

Efter regeringens besked att man vill lägga ned Bromma flygplats bör politikerna i Halmstad se över framtiden för Halmstads flygplats. Det är inte hållbart vare sig ekonomiskt eller klimatmässigt att årligen pumpa in miljontals kronor i det kommunala flygplatsbolaget.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Regeringen vill lägga ned Bromma flygplats och flytta inrikesflyget till Arlanda. Det meddelade klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en presskonferens på onsdagen.

Med anledning av detta tillsätter regeringen en utredning som senast i augusti ska återkomma med förslag på hur driften på Bromma flygplats kan avvecklas ”så snart som möjligt”. Bakgrunden till regeringens förslag är enligt Per Bolund att det finns en rejäl överkapacitet av flygtrafiken i dag, och detta är något som inte bara ha med pandemin att göra.

Även om det i dagsläget inte ser ut att finnas ett stöd i riksdagen för regeringens nedläggning aktualiserar det ändå frågan om inrikesflygets framtid i Sverige. Av flera olika skäl kan man redan nu förutspå att flygandet inom landet kommer att gå ner, både av klimatskäl och att affärsresandet i högre utsträckning kommer att minska på grund av en ökning av digitala distansmöten.

Det krävs två flygplatser för en flygresa, en omflyttning av inrikesflyget från Bromma till Arlanda skulle alltså få stora konsekvenser för Halmstads flygplats och det kommunala bolaget Halmstad City Airport. Regeringens besked mottogs heller inte med någon större entusiasm av kommunstyrelsens ordförande Jonas Bergman (M).

”Jag litar inte på att en regering med MP kommer att satsa på Arlanda. Jag tror att det här är ett steg i ett försöka förändra flygmöjligheterna”, säger han till Hallandsposten (22/4).

Men oavsett om Jonas Bergman litar på Miljöpartiet eller inte finns det realiteter att förhålla sig till. En sådan realitet är att det kommunala flygplatsbolaget Halmstad City Airport årligen får miljontals kronor i stöd av andra kommunala bolag för att kunna överleva.

Förvisso har flygtrafiken minskat kraftigt under förra året på grund av pandemin. Men helt oavsett det kan inte flygplatsbolaget stå på egna ben. Därför borde det vara på sin plats att politikerna i Halmstad på nytt ser över framtiden för flygplatsen, och då framför allt att det kommersiella flyget.

Det finns en verklighet utanför Halmstad, som flygplatsen och dess bolag måste förhålla sig till. Först och främst den nationella politiken och vad som beslutas om Bromma flygplats.

Men den kanske viktigaste verkligheten ligger helt enkelt i att utsläpp av fossila bränslen måste minska drastiskt, och i det perspektivet behöver fler inrikes flygresor plockas ner på marken och framför allt flyttas över till järnvägen.

För Hallands del blir det än viktigare att tågtrafiken på HNJ-banan behålls och utvecklas samt att persontrafiken på Markarydsbanan kommer igång så snart som möjligt för att på så sätt öppna upp två korridorer från den halländska kusten till Smålands inland. Det är tåg som har framtiden för sig, inte det svenska inrikesflyget.

Regeringens besked att man vill lägga ned Bromma flygplats ska därför välkomnas, framför allt för klimatets skull.