Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Låt Krösatågen gå till Hyltebruk. Bild: Fredrik Almryd
Låt Krösatågen gå till Hyltebruk. Bild: Fredrik Almryd

Mattias Karlsson: Tåglinje till Hyltebruk är en viktig vision

Politik är att ha visioner. Det tycks moderaten Bo Gunnar Åkesson i Hylte sakna när han menar att HNJ-banan har spelat ut sin roll.

Det här är en ledarartikel, som uttrycker åsikter från Hallandspostens ledarredaktion. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal. Här kan du läsa fler ledarartiklar.

Politik handlar på samma gång om att ta ansvar och att ha visioner för framtiden. Att de gemensamma resurserna är begränsade är självklart och då måste politiker kunna göra prioriteringar i hur pengarna ska fördelas. Detta är att ta ansvar.

Men hur det ser ut i dag säger inget om hur det ser ut i morgon, och där har visioner en viktig roll i att utveckla samhället till det bättre för så många som möjligt.

När Moderaternas toppnamn i Hylte, Bo Gunnar Åkesson, i en intervju i HP (4/8) menar att HNJ-banan har spelat ut sin roll och att han inte vill att Hylte ska driva frågan om en tåglinje mellan Hyltebruk och Halmstad kan man tala om en politiker som saknar visioner och inte ser möjligheterna.

I stället vill Bo Gunnar Åkesson att det ska satsas på busslinjer, vilket han anser vara både realistiskt och miljövänligt.

Debatten om HNJ-banans framtid har varit intensiv de senaste åren, framför allt för att det finns ett ljumt intresse från Hallandstrafiken att satsa på tågtrafiken i Hallands inland. Förvisso genomfördes nyligen en treårig satsning på HNJ-banan för att få upp resandet med Krösatågen till och från Halmstad. Men det var en halvhjärtad satsning som egentligen hade få möjligheter att falla väl ut, och som dessutom mötte ett stort bakslag i och med ett minskat tågresande under pandemin.

Från politiskt håll inom Region Halland har det också varit ett mycket svagt intresse för att uttala sig om Krösatågens framtid. Det är verkligen synd.

Tåg som trafikslag har framtiden för sig. Det är ett bekvämt och effektivt sätt att färdas på och inte minst har tågresandet en liten klimatpåverkan. Men för att tågresande ska utvecklas i Halland krävs det uppoffringar, det vill säga investeringar. Och detta kräver i sin tur politisk vilja.

Det hedrar Bo Gunnar Åkesson att han är tydlig med vad han anser om HNJ-banan. Synd bara att han inte ser möjligheterna med en utbyggd tågtrafik på banan.

Ska hela Halland kunna leva bör HNJ-banan vara kvar, och byggas ut med en tåglinje till Hyltebruk. Det är att ha en vision för Hyltes framtid.