Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tågtrio. Tre företrädare för de berörda parterna, Dag Hultefors (M) från Region Halland, Elisabet Babic (M) från Laholms kommun och Jonas Bergman (M) från Halmstads kommun. Bild: Roger Larsson

Tågförsening bättre än att inga tåg går alls

När Markarydsbanan nu har fått ett datum för när tågen kan börja gå får projektet inte försenas ytterligare.

Det här är en ledarartikel. HP:s ledarredaktion är oberoende liberal.

När ska tågen börja gå på Markarydsbanan? På onsdagen kom svaret, allra senast i december 2023. Alltså om drygt fem år. Det är egentligen för lång tid men ibland är en tågförsening bättre än inga tåg alls.

Att planera och investera i ny infrastruktur är inget som går i en handvändning. Däremot finns det redan i dag en mycket hög standard på Markarydsbanan och det krävs i sammanhanget relativt lite investeringar för att persontrafik ska kunna rulla mellan Halmstad och Markaryd och därmed öppna upp för ett helt nytt resande i södra Halland.

Det finns många fördelar med persontrafik på Markarydsbanan. Framför allt skapas det helt nya förutsättningar för arbetspendling mellan södra Halland och Markaryds-området. Även studenter får med den nya banan ökade möjligheter att pendla till framför allt Högskolan i Halmstad. Utöver det kopplas Halland ihop med Kronoberg, nordöstra Skåne och Blekinge för mer långväga resenärer, vilket skapar många nya dynamiska effekter i regionen.

Därför har det från flera olika håll höjts röster för att så snabbt som möjligt låta tågen rulla på Markarydsbanan. Ivrigast kan nog Region Skåne sägas ha varit då man redan 2013 i samband med en stor utbyggnad av pågatågen i nordöstra Skåne ville fortsätta med tågtrafik från Markaryd till Halmstad. Då var Region Halland nästan bokstavligen inte med på tåget.

Det senaste året har man från framför allt Region Hallands sida sagt sig invänta en så kallad åtgärdsvalsstudie från Trafikverket innan man konkret kan gå vidare. Denna efterlängtade och försenade studie är nu klar och presenterades på en pressträff på onsdagen. Den säger kort och gott: för att klara entimmestrafik mellan Halmstad och Markaryd och vidare till Hässleholm går det att komma igång till december 2023.

Då behövs det en ombyggnad av Halmstad C, nya stationer i Veinge och Knäred samt ett nytt mötesspår utanför Knäred. Men allt detta är kända fakta sedan tidigare. Så den nya åtgärdsvalsstudien är mest ord och inga nyheter.

Beskedet från de inblandade parterna, Region Halland, Laholms kommun och Halmstads kommun, är att man ställer sig bakom Trafikverkets slutsats att tågen kan börja gå 2023. Det är visserligen bra att alla parter är med på tåget, framför allt genom medfinansiering till de viktiga investeringarna, men nu får inte projektet försenas ytterligare.

”Vägen framåt är det viktiga, att vi behåller samsynen och styrfarten”, sa Elisbet Babic (M), kommunstyrelsens ordförande i Laholm på pressträffen.

Med tanke på att det är väldigt många parter som är inblandade är det verkligen sanningens ord. Men fem års väntan är länge.

Den bestående känslan är trots allt att den som väntar på något gott alltid väntar för länge. Tågen på Markarydsbanan borde redan ha börjat rullat.

LÄS MER: Hallands utveckling måste gå snabbare